Re: (vaihdetaan aihetta!) PM-kisan kehittäminen

Re: (vaihdetaan aihetta!) PM-kisan kehittäminen

This is a message from Mauno Ritola <ritola@xxxxxxxxxx>

At 01.14 2.11.1998 +0200, you wrote:
>Tarkoitus ei ollut todellakaan mitenkään vähätellä kisassa pärjänneiden
>suorituksia, lähinnä kisan yksipuolisuus oli kritiikkini kohteena. Minusta

Ei se nyt kuitenkaan niin järkyttävän yksipuolinen ole. Asemavalikoima on
monipuolinen, joskin lattareita ja FS-asemia on yleensä liikaa. Toisaalta
helpot asemat tuovat mukaan mahdollisuuden pärjätä myös etelässä
kaupunki-qth:ssä, eikä kisan takia tarvitse matkustaa Lappiin.
Ruotsalaiskommenteissa tänä vuonna valiteltiin, että ainakin lähetyskieliä
oli liian monta, suomi enää puuttui! Vielä enemmänhän niitä on todellisissa
kuuntelutilanteissa.

>detaljien irrottaminen kuullusta ohjelmasta ei ole tärkeimpiä kuuntelijan
>taitoja ja sitähän nykymuotoinen PM-kisa juuri painottaa eniten, toiseksi

Oletko tosiaan tätä mieltä? Minusta se ON tärkeimpiä kuuntelijan taitoja,
jos ei nyt sitten kuitenkaan tärkein. Eikös se tule tärkeysjärjestyksessä
raportoitavan aseman löytämisen jälkeen? Ohjelmakohdillahan asemalle
osoitetaan, että on kuunneltu heitä, identifioinnista lähtien. Vaikka
asemat eivät raportteja varmaankaan kovin tarkasti lue, on hyvien detaljien
irroittaminen edelleen hyvän raportin lähtökohta. Tuskin kukaan pelkästään
nauharaportteja käyttää, ja kuten itsekin totesit aiemmin, niiden pitäisi
olla laadultaan sellaisia, että maallikkokin saa selvää nauhoituksen
sisällöstä. Nauhoitus on huonosti kuuluvan aseman osalta aina hätäratkaisu,
raportti ja sen detaljit on lähtökohta. Vai tarkoititko sitä, että olisi
syytä päästä raportoinnista eroon, mikä sekin kyllä olisi aiheellista
nykyvastausprosenteilla? Silloin tietysti tilanne muuttuu radikaalisti.

>eniten mitataan itse kunkin vastaanottimen ja antennien herkkyyttä, mitä
>IS:kin painotti kirjoituksessaan. Myönnettäköön, että kuuntelijan taito
>osata käyttää vastaanotintaan on hyvin tärkeä taito.

Joo, ja laitteistoaan yleensä, kuten antennikombinaatioita etc. Nyt AOR:n
muistipaikkoja hyväksi käyttäen nopearytmisessä jenkkikuuntelussa olen
huomannut, että oikeastaan esim. preselektorin käyttöön ei ole enää aikaa.
Parempi ratkaisu on Stefan Wikanderin tekemä laajakaistavahvistin, jossa ei
ole turhia nappuloita väänneltävänä!

> [...]
>uutispalstoja ja viettävät aikaansa bandilla, yleensä kuulevat paljon uusia
>asemia, koska heillä on tuntuma bandiin, he huomaavat pienimmätkin bandin ja
>kelien muutokset ja osaavat sen mukaan suunnistaa bandilla ja lisäksi heillä
>yleensä on viimeisimmät tiedot, mitä asemia kannattaa kokeilla. Tämä
>kasvattaa tiettyä DX-taitoa, jolle kisa nykymuodossaan ei anna mitään
>painoarvoa. Muistan joskus aikanani itsekin osallistuneeni ko. kisaan, tosin
>lopetin kisan kesken jo ekana iltana, koska mielestäni kelit olivat tuolloin
>aivan liian hyvät FS-asemien kuunteluun tuhlattavaksi...

Tässä on kyllä vinha perä, toivottavasti kehitetetty versio laajentaa
osanottoa. Itsekään en ole ottanut osaa kuin kahdesti, ja molemmilla
kerroilla on sattunut olemaan MW:llä olemaan mukavat jenkkikelit!
Kilpailuasemien parissa oli vaikea viihtyä; tänä vuonna ei ilmeisesti olisi
ollut tätä ongelmaa ...

>PM-kisat eivät varmaan siitä kärsi, että juuri minä en uhraa vapaita
>viikonloppujani, mutta veikkaisin, että samoilla linjoilla on koko joukko
>rankin kärkipään kuuntelijoita.

Mitenkä tämä menee: rankin kärkipään kuuntelijat ovat niitä, joilla on
todellisia DX-taitoja ja eivät siksi osallistu PM-kisaan, koska se ei
mittaa niitä. Mutta eikö PM-kisa nykyiselläänkin kuitenkin mittaa
kuunteluTAITOJA paremmin kuin rankki (jossa ei, kuten aiemmin todettiin,
oteta huomioon mitenkään aseman vaikeusastetta)? Minusta rankissa on
kysymys asemamäärästä ja rankin kärkipäähän pääseminen edellyttää lähinnä
paljon raakaa työtä ja Lapin matkailua (talvisin!). Arvostan esim. Pentti
Stenmanin kuuntelijantaidot hyvin korkealle, vaikka hänen rankinginsa ei
korkea olekaan.
Mutta eipä tilanne rankin alapään osalta ole sen parempi. Ehkäpä tässä on
kuten autoilussa; jokainen kuvittelee olevansa keskimääräistä kuskia
parempi! Ikävä kuitenkin kisan kannalta on, että niin harva suomalainen
osallistuu siihen, oli sitten "kova" kuuntelija tai ei. Tällä hetkellä on
tyydyttävä sellaiseen kisaan, mikä on olemassa. Toivottavasti PM-kisa
kehittyy paremmaksi. Laaja osallistuminen kuitenkin tulee aina olemaan
ongelmallista työelämässä oleville ja perheellisille ym. syistä. Mutta ei
minusta kisaan käytettävää aikaa kannata pelätä. Kyllä minun kohdalla
siihen käytettävä aika oli huomattavasti vähäisempi kuin esim. viime
vuodenvaihteen aiheuttama nauhakuuntelu-/raporttiruljanssi! Eikä kisaan ole
pakko osallistua joka vuosi.

>Tuo ideani on vielä kehitysasteella, ja senkin eräänä ehkä suurimpana
>ongelmana on tekijöiden puute; kuka kisan järjestäisi???

Eikö järjestäjät voisi olla samat kuin ennenkin, antaisit ideasi heidän
käyttöön?

>Omat kuunteluni ovat tällä hetkellä jäissä, radioni on Rollella lainassa
>Lapin reissun jäljiltä ja tentit painavat päälle, joten eipä tuota aikaakaan
>ole. Clusiven tuleva loki näyttää painottuvan Euro-lokauksiin; ohessa

Onnea tentteihin!

73, MR