Re: PM-kisan kehittäminen ym.

This is a message from Reijo Alapiha <alapiha@xxxxxxxxxxxxx>

On Thu, 5 Nov 1998, Mauno Ritola wrote:

> This is a message from Mauno Ritola <ritola@xxxxxxxxxx>
>

> At 01.28 4.11.1998 +0200, Jarmo Havukunnas wrote:

> Ilmeisesti olen tosiaan ollut sinisilmäinen tässä asiassa. Nyt olisi
> varmasti jonkun kärkipään kuuntelijan aika laatia "Kuinka kuuluvuusraportti
> laaditaan, osa 2", opas aloitteleville ja kelkasta pudonneille
> DX-kuuntelijoille! Itse en ole lähettänyt yhtään nauharaporttia, koska olen
> kuunteluttanut nauhoja vaimollani ja tutuilla, ja he ovat todenneet, ettei
> niistä saa mitään selvää. Tuskinpa nauhan mahdollinen kuuntelija
> asemallakaan sattuu olemaan kovin usein DX-kuuntelija.
> [...]

Tuo hauhojen kuuleminen tuntuu olevan hyvin yksilöllinen asia.
Olen soittanut joitain nauhoja ihmisille ja jotkut kuulevat ne
yllättävän hyvin ja jotkut sanovat että "jotain rahinaahan siina
kuului". Jotkut Hi-Fi korvaiset ihmiset eivät ehkä haluakaan
kuulla, vaan valittavat heti pienistäkin taustarahinoista.
Joissain vastauksissa on kommentoitu, että asema on kuulunut
yllättävän hyvin. Jotkut v/s:t eivät kommentoi nauhoja mitenkään.
Kerran kuulin Xizang PBS:n uskomattoman puhtaasti 5240 kHz:lla
(toista kertaa en ole asemaa kuullut niin puhtaasti). ID oli
täysin selvä. Tein nauharaportin ja sain vastauksenkin, jossa
tylysti sanottiin että emme lähetä kyseisellä taajuudella.
Nauhasta ei mainittu sanaakaan!!! Tällöin rupesin epäilemään
että nauhat eivät mene perille kiinaan. Ainoassakaan kiinalaisessa
vastauksessa
ei mainita kasetista mitään. Kiinalaisille olen lähettänyt
yleensä nauhat, sillä harvoin niistä saa tarpeeksi hyviä detaileja
kaivettua. Tiedätkö sinä Mauno kiinan tullimääräyksistä? Saako
kiinaan lähettää nauhoja? Menevätkö ne perille? Tästä keskusteltiin
joskus aikoinaan sfnet.harrastus.dx-kuuntelu ryhmässä. Täyttä
selvyyttä asiaan ei tullut.

Itse käytän aika paljon nauhoja, kun raportoin esim. aasialaisia
asemia, joista ei helposti hyviä raportteja saa.

Reijo Alapiha
Joensuu