Vs: [DX]: Soittorasiat

This is a message from "Alpo Heinonen" <alpo.dx@xxxxxxxxxx>

> JM on toisaalta oikeassa, mutta en kaipaakaan muuta kuin pelkkää
> muzakkia taustalle sekä työpaikalla että autossa.
>
> Eikö YLEn kanavat ole kunnollisia uutis- ja puhekanavia?! Varmaan
> kaupallinen sellainen olisi jo perustettu, jos olisi kysyntää.
>
> 73 ARK
Lusikkaa soppaan minäkin,

YLEn kanavilla tulee kunnollistakin puheohjelmaa. Toisaalta, jos halutaan musiikkiasemia, eri tyyleille yms. paras tapa on valtakunnallinen verkotus (jota tosin on tapahtunutkin). Musiikin soittamiseen ei paljoa henkilökuntaa tarvita ja paikallisia asemia ei musiikin varaan kannata rakentaa. Mielestäni keskusteltavia asioita maailmassa ja Suomessa riittää ja PARAS levitystapa olisivat paikalliset radioasemat, jos rahoituspohja saadaan kuntoon. Ja luulisi, että mainostajia kiinnostaisi asema, joka vetää vauhdikkailla tai tärkeillä puheohjelmillaan kansaa radioiden ääreen.

Yleisradio ei valitettavasti tule pystymään (näkemykseni mukaan) palvelemaan riittävän paikallisesti -ei ehkä koskaan.

Rovaniemellä toimii taajuudella 101.1 MHz tyypillinen soittorasia RFM, joka tuli korvaamaan edesmenneen Radio Royn (marraskuussa). Asema soittaa kevyttä, menevää musaa, mikä on tietenkin mukavaa ajanvietettä monessa tilanteessa. Kuitenkin mieltä vaivaa kysymys: tämäkö on paikallisen kaupallisen radioaseman toimenkuva.

Asia ei ole tietenkään kovin helposti järjestettävissä, asemat joutuvat itse miettimään profiilinsa ja katsomaan, miten saavat parhaan mahdollisen taloudellisen hyödyn omistajilleen. Ja tällöin saattaa olla valitettava tosiasia, että ohjelmaa tuottava henkilöstö ei ole voimavara vaan taloudellinen rasite.

Ohjelmayhteistyö eri asemien välillä ja ohjelmien levitys paikallisradioverkossa on jonkinlainen vastaus, ja tällöin alueellekin tärkeitä osioita voidaan tuottaa oman (vähäisen) henkilöstön voimalla ja silti saadaan aikaan laadukas puheohjelmisto.

Tässä nopeasti mietittynä ja sekaisin joitakin ajatuksia, joita ARK:n ja JM:n keskustelu toi mieleen.

'Jotain tarttis tehdä'

73' AHE