Re: [DX]: K9AY ja Radio Popular

This is a message from Mauno Ritola <ritola@xxxxxxxxxx>

At 18.12 26.1.2000 -0800, MTM wrote about K9AY and R Popular:
>Signaali on paljon puhtaampi erilaisten sähkölaitteiden häiriöistä,
>suuntaavuus on hyvä ja vaimennus vaihtelee liki olemattomasta suurin
>piirtein luvattuun 30 desibeliin, vaikka tilanpuutteen takia oma
>konstruktioni on mitoiltaan hiukan ohjeita vaatimattomampi. Antenni on
>max 5,5 metrin korkeudessa ja leveys max 8 metriä, lisäksi se on aivan
>talon kyljessä, joten talo vaimentaa ainakin idästä tulevia signaaleja.

On se ihme, omassani täytyy olla jotain vikaa, kun en saa irti edes moista
suuntaavuutta/vaimennusta. Joillakin taajuuksilla sitä löytyy max joku 15
dB, mutta on otettava huomioon, että signaalit tosiaan ovat hyvin vaimeita
nyt maksimin aikaan ja normaalikeleillä tuon tason "vaimennuksia" on vaikea
edes huomata. Jonkun suomalaisen pitäisi päästä vertaamaan keskenään
Wellbrookin K9AY, ALA100 ja ALA1530, kaksi viimeksimainittua roottoreilla,
niin sitten osaisi valita hyvän keskiaaltoantennin taajamaolosuhteisiin!

>Mauno, listasit R Popularin paikallislähetysten aikoja. Olivatko
>kellonajat paikallista vai UTC-aikaa? Myös Infopron webbisivuilla on
>paikallisaikoja, mutta ne ovat eri kuin ilmoittamasi.

Sori myöhäinen vastaus, olin reissussa. Molempien asemien osalta ajat ovat
UTC (tietysti) ja aseman johtajien itse ilmoittamia. Uskoisin, että ovat
totuudenmukaisempia kuin webbisivulla.

> [...]
>mitään paikallisidejä ei ole sattunut korviini. Puolen uutisissakin olen
>kuullut mainittavan Infopron, mutta en mitään puhetta Galatista tai
>Bistritasta.
>JJK:n, muistaakseni, clusivessa mainitsema R Popular-id, jossa mainitaan
>taajuus, mutta ei paikkakuntaa, on kyllä kuulunut usein. Tämä on
>kuulunut kerrottujen paikallislähetysten aikaan usein, mm. 05-06 UTC
>välillä ja viimeksi nyt tänään ke-iltapäivällä mm. 1433 ja 1459 UTC.
>Kuuluuko tämä siis jommalle kummalle ao. asemista, tietääkö kukaan, vai

Kuulitko kahta R Popularia vai vain yhden? JMS:n Bistrita lokaalilla
lokakuussa oli tosi kova revitys (tosin 100 %:nen, ei siinä mitään), koska
itse kuulin sen vain kolmesti noin 15 tunnin kuuntelun aikana (lomalla!)ja
hyvillä "romanialaiskeleillä". Eli oli todella vaikea, ja sekin kuuluminen
vaati Ivano-Frankivskin lähettimen pätkimisen. Epäilen, että JMS:n
kuullessa Bistritan Galati oli mykkänä, niin dominantti se on. Johtuneeko
ero sitten siitä, että Galati on tasaisella maalla lähellä merta ja
Bistrita heti Karpaattien takana?!

>Lopuksi, onko kellään R Popularin postiosoitteita Galatiin ja
>Bistritaan? Sitten kun ne joskus suostuvat kuulumaan paikallisella
>ohjelmalla...

Kun tässä nyt on keskusteltu suomalaisista paikallisradioista ja niiden
paikallisuudesta, niin eiköhän tässä ole vastaava romanialainen esimerkki?
Ei niin mitään tietoa paikallisuudesta, "oma ohjelma" lienee oikeampi
termi. Bistrita on luvannut ruveta käyttämään myös paikkakunnan sisältävää
idiä, jos joku vielä kuulee sitä tänä keväänä. Lähetti muuten yhtenä aamuna
jopa terveisiä JUSille, JJK:lle ja minulle englanniksi, mutta ei tietenkään
kuulunut silloin! Osoitteet (ehtivätkö ennen clusivea?!):

Bistrita: Str. Al. Odobescu Nr. 3, 4400 Bistrita, Jud. Bistrita-Nasaud
Galati: Casa de Cultura a Sindicatelor, Str. Brailei Nr.134 Et.1, 6200
GALATI, Jud. Galati.

73, Mauno