[DX]: DX-kilpailusta, vastauksista ja peditioneista

[DX]: DX-kilpailusta, vastauksista ja peditioneista

This is a message from "Reiniluoto, Timo" <Timo.Reiniluoto@xxxxxxxxxx>

Mukava huomata, että tämä foorumi on aktivoinut ihmisiä keskustelemaan ja
kehittämään suomalaista DX-kuuntelua.

DX-kuuntelun syvin suurimmalle osalle meistä lienevät ne elämykset, jota
DX-kuuntelu antaa. Siitäkin huolimatta, että vastausprosentit ovat
heikentyneet merkittävästi, monelle pisteiden hankkiminen on edelleen niin
suuri elämys, että sen edestä kannattaa tehdä kaikki mahdollinen ja puolet
mahdottomasta. Olen monta vuotta yrittänyt promotoida itse "kuunteluaktin"
nostamista vastauksia tärkeämmäksi (mm. nauharankki), mutta olen pikkuhiljaa
hyväksynyt sen, että DX-kuuntelun pitää olla harrasteena monimuotoista. Ne
kutka haluavat lähettää vuosittain sata-tuhatpäin raportteja ja fuppeja,
niin annettakoon se oikeus niille. Se ei ole meiltä muilta pois. Sitäpaitsi
siitäkin huolimatta, että SDXL-rankki on todellisena DX-kilpailuna
kärkiviisikkoa lukuunottamatta aikansa elänyt, se kerää edelleen
kolmisenkymmentä ilmoittajaa joka ilmestymiskerta. Ei liene siis perusteltua
lopettaa rankkia yhtenä DX-kuuntelun kilpailumuotona.

Jampan ehdottama SM-kilpailumalli kuulostaa mielenkiintoiselta, joskin
tuomariston kannalta varsin työläältä. Toivottavasti intoa riittää kilpailun
järjestämiseksi, se toisi todella jotain uutta suomalaiseen DX-kilpailuun.

Lapin peditionien ehdoton suola on varmaan meille jokaiselle se, että se
antaa mahdollisuuden unohtaa työn viikoksi-pariksi ja harrastaa varsin
totaalista DX-kuuntelua poikkeuksellisissa olosuhteissa (radiokelit, luonto)
parhaalla mahdollisella kalustolla ja antenneilla. "McLarenilla on upeaa
ajaa kerran vuodessa". Salokin nautti Ferrarilla ajamisesta ! Rohkenen myös
väittää, että suhteellisesti Lapin lokeissa ei ole sen enempää ylilyöntejä,
kuin kotilokauksissakaan - saattaa olla jopa päin vastoin. Ylilyönnit
johtuvat enemmänkin siitä, että joillain meistä on "pysyvästi parempi kyky
kuulla asemien idejä kuin toisilla".

Mielestäni lokauksien lisäeriyttämisessä ei ole suurta järkeä (siis
poislukien Lapin NA). Jokaisella meistä on erilaiset kuunteluolosuhteet,
Suomi on kuitenkin niin iso maa. Toisilla on kotonaan paremmat olosuhteet
kuin toisilla. Ja ne keillä ei ole mahdollisuutta kuunteluun kotona, ne
pakkaavat radionsa ja lähtevät pediksille (kenties vastaaviin olosuhteisiin,
kuin jollain on kotona). Nuorten ja uusien kuuntelijoiden opastus pitää
tapahtua jollain muulla tavalla, kuin lokausten lisäeriyttämisellä. Paras
oppi on kuitenkin paikallispeditionit niillä harvoilla paikkakunnilla, jossa
niitä järjestetään.

Yleisestikin ottaen peditionit ja lomakuuntelut ovat hyvä tapa pitää yllä
DX-aktiviteettia. Minulla ei yksinkertaisesti riittäisi puhtia hoitaa
työtäni ja perheasioita kunnolla, jos joka yö kukkuisin radion ääressä.
DX-kuuntelu on minulle lomaa ja stressinpoistamista, ei väkevää kilpailua.
Mikään ei ole hienompaa, kuin kesäloma-aamuisin katsella aurinkon nousua,
tyynen järven pinnasta nousevaa sumua ja kuunnella viidakon keskeltä
lähettäviä andiasemia.

Terveisin

TRe