RE: [DX]: DX-kilpailusta, vastauksista ja peditioneista

RE: [DX]: DX-kilpailusta, vastauksista ja peditioneista

This is a message from "Reiniluoto, Timo" <Timo.Reiniluoto@xxxxxxxxxx>

Pitänee vastata MKA:n heittämään kommenttiin. En tosin ole varma, että
pystyn nytkään yksiselitteisesti kirjoittamaan mitä ajattelin, mutta
yritetään:

1. DX-kuuntelun pitää olla harrasteena monimuotoista, niin kuin se jo tällä
hetkelläkin on. Järjestötoimintaa, ohjelmakuuntelua, DX-kilpailua,
kotikuuntelua, peditioneja ja kesiksiä. DX-kilpailu on yksi osa
DX-kuuntelua, joillekin tärkeämpi ja joillekin vähemmän tärkeämpi. Itse olen
tippunut latukallani kauas rankin kärjestä, mutta väitän silti, että nautin
entistä enemmän DX-kuuntelusta harrasteena. Ai niin, enhän minä koskaan
ollutkaan kärkikamppailussa mukana.

2. Kotona kuuntelu on toisille mahdollisempaa kuin toisille, eli
antenninvetomahdollisuudet ja häiriöisyys voivat vaihdella merkittävästi.
Samoin perheen ja työelämän sisältä tulevat häiriöt ovat erilaisia. Ja
sitten vielä se DX-orientoituminen - aasialaisia voi kuunnella illalla, vaan
lattarit harvemmin kuuluvat sellaiseen aikaan, jolloin esim. minä olen
luonnostani hereillä ja tajuissani.

3. DX-kuuntelu on minulle aina juhlaa. En tee siitä arkea. DX-kuuntelun ilo
pitäisi löytyä siitä, että itse onnistuu kuulemaan itselleen jotain uutta ja
mielenkiintoista - ei siitä, että kuulee saman alabamalaisen 30 W
graveyard-jenkin, kuin HAT.

4. Peditionit ovat lomaa, jolloin voi rauhassa keskittyä harrastukseensa
ilman huonoa omaatuntoa. Peditionit ovat, myöskin aloittelijoille, mukava
tapa oppia antenneista, tuntemaan bandeja ja ymmärtämään kelejä.
Kokemuksella kun tuppaa olemaan merkitystä myös asemien löytämisessä ja
identifioinnissa - lienet sen varmaan huomannut. Sana pedition ei merkitse
Lemmenjokea, joka tosiaan on yhden DX-kuuntelijoista koostuvan ryhmän
varustelema, ylläpitämä ja hallitsema peditionpaikka. Erittäin mieluisia
muistoja minulla on HDXK:n Kiljavan paikallispeditioneilta, jossa jopa
kymmenkunta DX-hirmua kokoontui pääsiäisenä kuuntelemaan ja tarvittaessa
opastamaan aloittelevia kuuntelijoita. Samoin kaikki mökkikeikat
(Karjalohja, Bromarv, Sysmä, Luumäki) ovat olleet hurjan mukavia. Eivät
varmaan tapa aloittelijoiden intoa.

5. Lappiin voi tehdä peditionin muutkin, kuin harvat ja LEM-valitut. Lappi
on täynnä peditionpaikaksi soveltuvia mökkejä. Ja raportoitavia asemia kyllä
riittää aloittelijoille KNSV-keleilläkin. Ja asemien kuunteluun ei tarvita
NRD535x3 ja 16x1000 m antenneja.

6. Maailma on epäoikeudenmukainen. Aina ei voi voittaa ja kuulla yhtä hyviä
asemia kuin toiset. Ei vaikka vieressä kuuntelisi samalla kalustolla ja
antenneilla. Ehkä se olisi myös hyvä viestittää aloittelijoille.

Terv.

TRe - viisi vuotta Ladalla (Moskovassa) ajanut