[DX]: RE: peditioneista

This is a message from Mauno Ritola <ritola@xxxxxxxxxx>

	Tietysti jokainen kuuntelee niinkuin haluaa. Minusta vain tuntuu, että
tältäkin ukkoutuvalta porukalta loppuu kohta terveys, jos viikko pari
kuunnellaan kofeiinin voimalla ja nukkuen kaksi tuntia yössä. Ja se loma,
jolloin piti levätä, on sitten mennytkin! Itse ihan vakavissani koin v. -97
hurjat jenkkikelit terveydelle vaarallisiksi. Haapavedenkin tasolla
hiljaista aikaa jenkkien oli vain ilta viidestä kahdeksaan! LEMeillä se kai
on suht normaali kuuntelutahti? Jos kuuntelusta etsii rentoutusta ja lepoa
työstä, ei ko. kuuntelutahti minusta enää sitä ole, kun lomanvietosta
toipumiseen menee taas viikko (töissä).
	DX-kuuntelu on minustakin juhlaa, mutta eikös juhliminen olekin rankkaa,
ja ainakin minun täytyy "annostella" sitä tulevaisuudessa useampiin pieniin
eriin. Nyt itselläni on kohtuullinen koti-QTH ja todella rentouttavaa
työstä irtautumista on perjantai- tai lauantai-iltana kuunnella muutama
tunti, kun lapset nukkuu. Ei ainakaan minun perhe tunnu kestävän sitä, että
olen kuuntelun parissa vietetyn "rentouttavan" jakson (esim. 4 päivää
Haapavedellä) jälkeen kuin perseelle ammuttu karhu ja loput lomapäivät
huolehdin vain raporttien kirjoittamisesta. Mutta elämäntilanteet on
erilaisia ja ehkä jotkut vaan on enemmän "koneita" kuin toiset ja nykyiset
työelämän tuottavuusperiaatteet ovat tulleet jäädäkseen osaksi tätä
harrastetta eli mahdollisimman vähässä ajassa on saatava tulosta
mahdollisimman paljon?
	Mutta kyllä minulle on hyvin häiriöisissä kaupunkiasuinpaikoissa myös
käynyt niin, ettei kuuntelu ole huvittanut ollenkaan, kun on vielä tuoreena
mielessä joku omakohtainen vertailukohta pienemmällä QRM-tasolla. Siinä
mielessä peditionit ovat jollekin kokeneelle kuuntelijalle harrasteen
elinehto, jos koti-QTH on kertakaikkiaan toivoton. Mutta häiriöttömiä
paikkoja ja kaunista luontoa Suomessa on tosiaan onneksi muuallakin kuin
Lemmenjoella ja lähempänä olevassa paikassa pystyy käymään useammin, esim.
viikonloppuna. En millään usko, että joku 1000 raporttia fuppeineen
vuodessa lähettävä kaveri menee Lemmenjoelle nauttimaan
luonnosta/kaveriseurasta ja on tyytyväinen reissun jälkeen, jos saa 10
raporttia matkaan! Loppukesän ruska ja loppukevään hanget ovat kauniit
Lapissa, mutta silloin tehdään yleensä aika vähän peditioneja!

73, Mauno