Vs: [DX]: MW-asemien kuuluvuudesta

This is a message from Alpo Heinonen <alpo.heinonen@xxxxxx>

> 	OK, puhutaan nyt kaukaisten asemien MW-kuuntelusta, mitä suurimmaksi
> osaksi harrastetaan. Unohdetaan raportit, QSLt, pisteet, eestiläiset
> FM-asemat, yagien elementtimäärä ja aurinkovuoindeksi.
> 	Minusta on käsittämätöntä, että kun kuunnellaan missä halutaan/voidaan,
> osalle porukasta on niin vaikeaa myöntää pohjoisen etulyöntiasema
etelään.
> Tästä keskusteltiin taannoin HCDX:ssäkin aasialaisten MW-asemien osalta,
ja
> "maailman pohjoisin DXäri" Bjarne Melde totesi, että suurinta osaa niistä
> [...]

Hei,
	Vielä kerran! Alueellista eroa kuuluvuudessa varmaan on, mutta EN USKO
sellaisia esim kisa- (tai haluttaisiinko tämä koskemaan pistelaskuakin?)
kertoimia ei ole mahdollista kehittää, jotka tekisivät kisoista
tasaveroisia. Niinpä luulen, että ainoa keino poistaa alueellinen ja/tai
laitteiden välinen ero on pistää koko kisalössi samaan paikkaan,
samanlaisilla laitteilla ja antenneilla varustettuna. Ongelmia tulee
tietenkin laitteiden ja antennien aiheuttamista häiriöistä. Eikä
antennienkaan rakentelu kovin monelle kisailijalle yhteen paikkaan onnistu
( eikä niiden vuorottelu tai yhteiskäyttö). Mutta tämän lähemmäs
samanarvoisuutta ei voida päästä, ENKÄ tosiaankaan usko enkä toivo mitään
laite-aluekertoimia. Ne ovat aina virheellisiä, laaditaan ne kuinka
huolella tahansa.) Ja miten muuten poistetaan kuuntelijoiden väliset
eriarvoisuustekijät, joita löytyy myös (Ai, oliko TÄMÄ SE ASIA, jonka
välillä kisaa haluttiinkin käydä??? (=Heh,heh...)

	Mielestäni kisa voisi olla avoin kaikille Suomessa asuville SDXL:n
jäsenille. Jokainen saisi kuunnella sellaisella välineistöllä, mihin
rahkeet riittää. Jokainen saa matkustaa vaikka kauimmalla Ahvenanmaan
luodoille tai vetää lankansa Utsoen viimeiseen tunturikoivuun. Kysehän on
mitata parasta mahdollista tulosta DX-kuuntelussa. Jos joku haluaa tehdä
sen äärimmäisissä oloissa (hautautuneena 2 km bunkkerin sisään, jossa
valtava Man Made- noise (paikallinen bunkkerikylä apparaatteineen),
kuunnellen Sonyn korvalappustereoilla ilman antennia) niin mikäs siinä.
Mutta kerroinheppujen mielestä tällaiselle kuuntelijalle pitäisi
käsittääkseni antaa sellainen KERROIN, jolla hän voi tasavertaisesti
kilpailla 20 kilometrin mittaisella suunnatuilla antenneilla varustettua,
häiriöttömissä olosuhteissa kuuntelevaa vastaan. NAURETTAVAA?

	Kilpailujen täytyy tukea yrittämistä ja osaamista. Mielestäni jokaisella
kilpailussa menestystä haluavan on tajuttava se. Jos haluaa kuunnella
kaupungin häiriöissä, niin se on jokaisen vapaa valinta. Turha siitä on
valittaa.

	Tiedän, että jään mielipiteineni aika yksin. Silti uskallan väittää
olevani aika oikeassa... Tiedän, että on tuskaa kuunnella häiriöisissä
olosuhteissa ja mieli tekisi saada vaikeuskertoimia. Mutta, onko se
ollenkaan oikein?

kysyy,

AHE