Vs: Re: [DX]: vaiheistus

This is a message from "Martti Karimies" <martti.karimies@xxxxxxxxxxxxxx>

Tervehdys Mauno,

MFJ:ssä on yhteensä kolme säädettävää potikkaa; kaksi gainia antenneille ja  antennien yhteinen vaiheistus. Tämän lisäksi on vaiheistuksen 180 asteen kääntämiseen painokytkin ja toisen antennin vahvistinta varten painokytkin.  Itse lisäsin antennien vaihtokytkimen etupaneeliin. Eli kuusi painettavaa tai säädettävää  namiskaa yhteensä, joista kolmea tarvitaan joka aseman kohdalla ja lopuista namiskoista vaiheistuksen kääntökytkintä aika usein. Vahvistinta tarvitaan harvoin, mutta sitä voi käyttää suoraan kuunnellessa etuvahvistimena. Antennien kääntökytkin on myös tarpeellinen, se antaa enemmän Main- ja Aux -antennivaihtoehtoja.

Laitteen käyttö on parhaimmillaan erittäin yksinkertaista, aluksi häiritsevän/halutun  aseman signaalitasot säädetään potikoilla samoiksi ja phasing-potikalla hoidetaan häivytys tai vahvistus. Tämä on mielestäni yksi laitteen ylimääräisistä hyvistä puolista. Kahden  samaan suuntaan vetävän antennin signaalit voidaan vaiheistaa päällekkäin ja halutun aseman signaalitasoa nostaa 1-2 S-yksikköä. Kokeilin tätä tänään muutamaan iranilaiseen ja hyvin toimi. Toinen käyttökelpoinen ominaisuus on ehdottomasti vaiheistuksen kääntö, asema häivytetään ja vahvistetaan nappulaa painamalla.

Olen kokeillut kaikkia lankojani laitteen kanssa. Paras vahvistus ja vaimennus syntyy kahdella samaan suuntaan vetävällä langalla, takakeilalle/beveragella tai  beveragella/longwirella. Idea on, että sama asema kuuluu kummallakin langalla erikseen jolloin sen vaiheistusta voi säätää. Yhtään uutta lankaa en ole laitetta varten asentanut, mutta varmaan ainakin länteen päin löytyisi jokin optimaalisempi uuden langan paikka.

Poistin laitteesta Mark Connellyn ohjeen mukaan high pass filtterit (L5,L6 ja R27, L3,L4 ja R26) ja niiden lisäksi  C16 ja C8 - konkat kokonaan(vaimensivat vielä alataajuuksia).

Katkaisin antennien sisääntulot ja laitoin DPDT-vaihtokytkimen heti linjojen alkuun, enkä välistäottona, kuten Connellyn ohjeissa. Muutos oli ainakin minulle näin helpompi tehdä.

Näiden muutosten jälkeen olen ollut jo vähäisenkin kokemuksen jälkeen tyytyväinen hankintaani. Eihän tämäkään mikään lopullinen ihmekone ole, eli omat vaikeutensa käytössä on ja pediksellä asemien päälle painaessa voisi mennä hermot kaikkien säätöjen kanssa. Mutta kotikuuntelijalle laite antaa lisäarsenaalin taistellessa vähemmän haluttuja sinkkuja vastaan.

MKA

This is a message from Mauno Ritola <ritola@xxxxxxxxxx>

At 11.11 12.2.2000 +0200, MKA wrote:
>Laite maksoi 1380 FIM, modifiointiin tarvittavat osat muutaman kympin ja
aikaa minulle elektroniikkaturvelolle 3 tuntia. Suosittelen MFJ 1026:sta
lämpimästi kaikille niille jotka aikovat vielä kotonaan Etelä-Suomessa
dx-kuuntelua harrastaa.
>Lisätietoja mm. tekemistäni modifioinnista ( poikkeaa hiukan Mark
Connellyn ohjeista) saa allekirjoittaneelta.

Mielenkiintoista. Olisiko sittenkin paremmin toimiva kuin Wellbrookin
APU100? Onko käyttö tosiaan yksinkertaista, montako säätöä siinä on?
APU100:ssa oli 6 eri namiskaa, ja siinä menee jo aikaa. Parantaako
vaiheistuksen syvyyttä, jos langat ovat samanpituisia ja suorassa kulmassa?
Lähetäpä minullekin lisätiedot.

73, Mauno