[DX]: *pakollinen lokaus* ja viestimääristä

[DX]: *pakollinen lokaus* ja viestimääristä

This is a message from Ilkka Suni <ilkka.suni@xxxxxxxxxx>

Nauhavuoren purkaminen sujuu mielenkiintoisesti:

1430	0601	H J M F  R V e n u s, Puerto Berrío. Tasatunnin idillään pahoissa
räimeissä, mutta idistä erottuvat sentään paikkakunta ja kutsu helposti.
27.12.96

-----------------------------------

POS:ia arvelutti postituslistoille mahdollisesti kertyvä viestitulva.
Kyseistä ongelmaa ei välttämättä tule, jos lista pyörii esim.
suomalaiskuuntelijoiden piirissä eli jokseenkin homogeenisessa porukassa,
jossa vallitsee tietynlainen ryhmähenki - jo senkin ansiosta, että porukka
pitkälti tuntee toisensa. Ainakin itse olen ollut havaitsevinani
erilaisilla kotimaisilla postituslistoilla, että ns. automaattilimitteri
vaimentaa jatkuvaa mailitulvaa. Ajoittaisia huippuja saattaa olla jonkin
intohimoja herättävän teeman ympärillä, mutta pitkällä aikavälillä
listalaisten luontainen resistanssi pitänee huolen asioista... Eli mitä
enemmän listalle alkaa tulvia maileja, sitä enemmän itse kukin kyllästyy
mailailemaan tulvan sekaan sekä hillitsee itseään, ja postitusmäärä laskee
luonnostaan. Enkä millään saata uskoa, että pelkästään
suomalaiskuuntelijoiden voimin pyörivässä ringissä voisi tulla valtavaa
mailiruuhkaa.

Asiahan on hoidettavissa tietyillä pelisäännöilläkin: ringille voidaan
laatia kirjoittamattomat säännöt, ettei listalle saa postittaa kuin tietyn
informaatioarvon tai -määrän omaavia asioita tai esim. max
maili-pari/päivä/hlö. Ja terveen järjen käytölläkin hoituu se, että
listalle lähetettyihin kysymyksiin voidaan vastata privaatistikin ao.
henkilön osoitteeseen suoraan.

Itse olen pitänyt "älämölyä" tällä listalla lähinnä sen takia, että
listalla olisi edes jotain elämää. Parempi hullun huutokin kuin vainajan
voihkaisu, eli jos listalla ei ole trafiikkia, se aivan varmasti kuoleutuu
itsestään. Eli parempi ylitarjonta kuin kuolema.

POS:n idea tasoerotelluista postituslistoista kannattaa ehkä jättää
hautumaan siihen asti, kunhan nyt saadaan edes yksi postitusrinki toimimaan
kantavalla viriliteetillä. Tosin täytyy myöntää, että itse kuuluisin ja
kaipaisin tätäkin listaa alemmalle tasolle eli keskivertokuuntelijoiden
postituslistalle enkä HCDX- tai muulle MW-spesialistipostituslistalle.

73s de IS