VS: [DX]: Revontulet

This is a message from Tuomo Waara <tuomo.waara@xxxxxxxx>

-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä:	Mauno Ritola [SMTP:ritola@xxxxxxxxxx]
Lähetetty:	1. huhtikuuta 2000 0:36
Vastaanottaja:	dx@xxxxxxxxxxxxxxxx
Aihe:	[DX]: Revontulet

This is a message from Mauno Ritola <ritola@xxxxxxxxxx>

NRC:n listalta poimittua:
>Tonight the CBS Evening News included a special report about the peak of the
>sun's 11-year cycle taking place right now.  It was mentioned that the
>northern lights observed within the Arctic Circle are perhaps the best
ever.
>According to the report, researchers are shooting rockets and laser beams
>into the lights to learn more about why curtain-like waves are produced
>rather than simply lighting up the whole sky.  Too bad it's not making it
>farther south.

Minusta tämä "best ever" on vähintäinkin liioittelua. Mitkä ovat kokemukset
Lapissa? Minusta 70- ja 80-luvulla revontulet olivat paljon rajumpia kuin
nyt. Tosin magn. myrskyjen aikaan täällä on sattunut olemaan tänä talvena
myös lumimyrsky ja taivas pilvessä. Lunta onkin tullut puoli metriä
normaalia enemmän. Kunnon revontulet olisivat sinänsä mielenkiintoisia ja
toisivat "kummallisia" asemia kuuluviin, mutta tämä kausi onkin ollut aika
tasapaksu. Mutta onhan tässä pari vuotta aikaa kunnon "ketunhännille".

73, Mauno

Huomenta Lapista.

Mitä tulee tämän talven revontuliin, niin sanoisin, että normaalia hiljaisempaa.
Ainoastaan 2 -3 kertaa ovat taivaalla loimunneet tänä talvena hieman voimakkaammat roihut,
mutta nekin ovat minun mittapuulla olleet normaalin rajoissa, siis ei mitään räiskyvää "ilotulitusta"

Lisäksi nyt on ollut pitkiä jaksoja, että taivas on ollut täysin puhdas "taivaanvaloista",
joten luultavasti vielä mitään maksimia ei vielä ole, tai sitten se jääkin odotettua vaisummaksi.
Olen seuraillut syksystä asti iltataivasta, ja sanotaan, että pettymys on ollut suuri.

Mitä tulee komeisiin revontuliin, niin komeimmat muistamani sellaiset taisivat
olla 1957-58 ?? Silloinhan jopa etelä-Euroopassa nähtiin revontulia, ja Suomessa taivas oli
täysin punainen.
Voi olla, että maksimi sattuu touko-elokuulle, mutta sitten riittää häiriöitä myöhään syksyyn.

Vilkaisu sammakkon näyttäisi kelejä MW-llä tämän viikon lopulle, joten 7.-10.4 välillä pitäisi
kuulua jotakin.. jopa jenkkejä jälleen..

" 73´s "  Tuomo Waara