Re: [DX]: QSL

This is a message from Per-Ole Stenman <per-ole.stenman@xxxxxxxx>

Ihan hyvä teksti minun mielestäni, vai olisiko pitänyt olla käsinkirjattu
kankaalle tai paperille jossa aseman logo? Ihmettelen aina kuinka helposti
vastaaja kirjoittaa nätin kirjeen kun kerran istuu tietokoneen ääressä ja
lähettää sen sähköpostin kautta.
Hyvin usein tulee pitkiä kirjeitä joita voi kutsua "erittäin"
henkilökohtaisiksi ja täydellisiksi. Postin kautta tulleet
paperi(kangas?)-versiot vain aniharvoin pääsevät samoihin mittoihin. Eli
kehitys on kulkenut koko ajan harvempiin mutta henkilökohtaisempiin
vastauksiin, vrt esim. 60-70-luvulla "kaikki" asemat lähettivät QSL-kortit
joissa oli vain pvm, aika, taajuus ja allekirjoitus merkattu. Sitten asemat
tekivät sen monimutkaisemmaksi kun he luopuivat korteista ja alkoivat
käyttää QSL-kirjeet jotka kuitenkin useimmissa tapauksissa oli kirjoitettu
tietyn pohjakaavan mukaan, varsinkin kun tietokone yleistyy. Ja nyt sitten
sähköposti, jossa yleensä monta omia ajatuksia ja mietteitä vastaajalta /
kirje.
73s POS