Vs: [DX] Beveragen paatevastus

Tervehdys,  voisin vastata Jorman puolesta ja lisätä muutamia eilen tekemiäni havaintoja.

Ensinnäkin; päätevastus pitää olla kiinni antennilangan päässä, ei epämääräisesti kulkevassa antennin ja maadoituspisteen välillä olevassa johdossa. Livolla vastuksen korkeus maasta on noin 2.0 metriä.

Beverage pitää vetää suoraan sekä vaaka, että pituussuunnassa, eikä sitä nostella tarpeettomasti usean metrin korkeuteen. Itse en hyväksy yhtään tarpeetonta suunnanvaihdosta vaan vedän langan niin suoraan kuin mahdollista myöskin vaakatasossa.

Livolla suurin osa antennimaastosta on hiekkakangasta. Toinen itälangoista kulkee alkupäästään vähän matkaa pienen poukaman yllä. Antennit päättyvät järven rantaan missä kupariset maadoitusjohdot  tai kupariputket on kaivettu/ isketty märkään rantahiekkaan/suohon n. 0.5 -1.0 metrin syvyyteen.

Eilen illalla virittelin koti-QTH:ssa paria lyhyttä beveragea. Säädin minimin potikalla ja yllätys, yllätys. Vaikka antennit ovat fyysisesti lähes identtiset, kulkevat täsmälleen samaan suuntaan, niin toisen kohdalla arvo oli 470 ohmia ja toisen 340 ohmia. Antennit kulkevat viivasuoraan n. 0.5 metrin korkeudella pellon pinnasta, 10 metrin etäisyydellä toisistaan. Päätevastuksen avulla Pori 963 putosi S 5-7 arvoista välille  S 1-2 ja monttu oli terävä, ehkä vain 30- 50 ohmin levyinen. Lyhyen Beveragen maadoitus ja sovitus pitänee tehdä paljon huolellisemmin kuin pitkän, koska siten antennin suuntakuvioon pystyy parhaiten vaikuttamaan.

Kokeilin illlalla nollausta ja vahvistamista MFJ:n avulla ja vahvistaminen onnistui hyvin. Nollaus kärsi ko. toimenpiteestä jonkin verran ja siksi tänä aamuna vedin kolmannen langan toisen langan rinnalle, mutta en maadoittanut sitä. Nyt jos hyvin käy, niin toisella langalla nollataan ja toisella vahvistetaan. Eilen illalla mm. 1305 thai nousi hyvin, mutta jotkin asemat, kuten 1269 nollaantuivat huonommin kuin aikaisemmin ilman maadoitusta.

MKA

Erittäin mielenkiintoisia tutkimuksia. S-mittari heilahteli
aivan samoin silloin kun Posiolla teimme samanlaisia
mittauksia. Taajuushan oli tuolloin 873 kHz.

Kertoisitko vielä millaista maadoitusta käytitte:
-Millaista kuparia (putkea, vaijeria..) ?
-Millainen maaperä ?
-Kuinka syvällä maadotus oli ?
-Kuinka korkealla päätevastus maanpinnasta ?

Terv. VJR