Re: Vs: [DX] Beveragen paatevastus

Harold Beverage mittasi

Tästäpä mieleen muistuu omat pienimuotoiset testailut aiheesta JMV:n ja
JJS:n kanssa Ahvenanmaalla elokuussa 1986. Vastaavasti viritimme
"langattomalla" 600 m länsibeveragen päähän asetetun säätövastuksen
optimiin ja tulos oli 625 ohmia. Tällöin esim. takakeilan minimimointi
tarkoitti 801 Lenskin kohdalla 2-3 dB. Antenni oli tavallista
Cu-käämilankaa ja maadoituksena oli kupariputkea lyötynä soisen painanteen
ohueen maakerrokseen (ennen kalliota).

Arvattavasti kulloiseenkin optimiin vaikuttaa kuitenkin moninaisten
radiopuolen juttujen lisäksi mm. maaperän kosteus ja maalaji, joiden
ominaisuudet vaihtelevat reippaasti ajan ja paikan mukaan. Yleispätevää
ohmilukua tai edes sen "valintataulukkoa" tuskin voitaneen siis antaa.

JVH, testiryhmän ainoa ei telealaa opiskellut...