Re: [DX] Asemalistat - Brasilia ja Filippiinit

PUL kirjoitti:

> Filippiinien tele-viranomainen NTC on julkaissut kuluttajia varten
> listan maan AM -radioasemista. Lista löytyy aluejaolla sekä pdf- että
> html-muodoissa. Tuorein listaus on tämän vuoden kesäkuulta. (Tarjolla
> http://www.ntc.gov.ph/consumer_info/consumer_info.html

Vaikuttaa ihan hyödylliseltä listalta, mutta on virallisen taajuus-
hallintoviranomaisen ylläpitämä ja siksi sitä pitää katsoa vähän
"läpi sormien".  Filippiinit on hieman lattarityyppinen maa
(entinen Espanjan siirtomaa) eivätkä kaikki asiat ole aina niin
kuin niiden pitäisi virallisesti olla ja näyttää.
Esim. tehoihin voi suhtautua varauksin (mm. DZRH:n v/s ilmoitti
aseman ruiskivan 100 kW:lla), samoin siellä on virheitä kutsujen ja
taajuuksien kohdalla, mm. pari asemaa kymppitaajuuksilla, eikä
viranomainen tietenkään tunnusta lukuisia splittejä.  1503 DYBB
Roxas City puuttuu jne.
On siellä kuitenkin paljon hyödyllistä,  mm. 1395 DZVT:n sijainti
löytyy (San Jose, Mindoro Occ.) ja 1080 on todella DYBH Bacolod,
738 olen kuullut id:n DZRB, mikä NTC vahvistaa.
WRTH:n filippiino-sektiota ylläpitää Olle Alm, joka päivittää
listoja sitä mukaa kuin ehtii.  Ehkä parhaaseen tulokseen pääsee
vertailemalla NTC:n sivua Werhoon.
Kätevä on NTC:n aluejako, koska asemat kuuluvat yleensä tarkalleen
tietyltä alueelta.  Listalta löytyvät helposti mm. Jolon saaren
asemat, jos niitä sattuu kuulemaan.  Sitten vain Sipadanin kautta
qusillia hakemaan...  :)

73

JM
Kangasala

PS.  MKA kuuli hiljattain Posiolla DZBF 1674.