Re: Vs: [DX] Koksi

At 09:10 24.10.2000 +0300, Jarmo Patala wrote:
>Hei,
>itselläni on ALA1530 tuolla RG58:lla,  asennuksessa on myös ALA100...
>
>Luulisin että eri koksien erot käytännössä ovat hyvinkin marginaalisia.
>Varmaan kuitenkin kannattaisi käyttää valmistajan suosittelemaa tyyppiä,
tuskin häviöt ovat kovinkaan merkittäviä näillä taajuuksilla koksista
riippuen,  mutta parempi koksi kestää pitempään ilmaston ja veden
rasituksia,  muistaakseni RG58C koksissa kuparivaippa on jopa tinattu
hapettumista vasten. Samoin BNC liittimet oikein tehtynä estävät veden
pääsyn koksin kuoren ja vaipan väliin tekemään tuhojaan.

Keskiaalloilla toimittaessa ei "normaaleilla" pituuksilla ole koaksiaalin
vaimennuksella käytännössä mitään merkitystä - myöskään impedanssin eroa 50
ja 75 ohmin välillä tuskin huomaa.
Sen sijaan kannattaisi kiinnittää huomiota kaapelin laatuun ja
säänkestävyyteen.
Häiriösuojauksen kannalta kunnollinen tiheäkudoksinen suojavaippa on hyvä tai
sitten kaapeli jossa on kokonaan umpinainen foliovaippa tms..
Itse olen suosinut tuplavaippaista 75 ohmista, jota on saanut jäännöserinä
edullisesti. Myös vaipan ja keskikarvan pinnoitteesta (mieluiten hopea)
voi olla etua.
Oleellista pitkäaikaisessa käytössä on säänkestävyys ja ulkokäyttöön
tarkoitetut
mustat kaapelityypit ovat tietysti tässä suhteessa parhaita.
Tärkeintä asennustyössä on liitoksien kunnollinen suojaus. Mikään pelkkä
teippaus sähköteipillä tms. ei riitä - elleivät liitokset sitten sijaitse
sisätiloissa.

BNC-liitinkään ei ole ilman suojausta (vulkanoituva teippi yms.) vesitiivis.
Ja aina on syytä katsoa, että liitinparin pinnoite on samaa materiaalia.
Muutoin on olemassa mahdollisuus sähkökemialliseen syöpymiseen.
Suhtaudun erittäin varauksella Bilteman tavaroiden laatuun -
vahvirtapuolellakin
sen valikoimista on osa vedetty pois turvallisuusongelmien takia.

Näkemyksiäni näistä asioista:
http://www.saunalahti.fi/~ijl/koaksiaa.html
http://www.saunalahti.fi/~ijl/rfliitti.html

Ilpo J Leppänen