From: <otaku@xxxxxxxxx>
To: <dx@xxxxxxxxxxxxxxxx>
Sent: 13. marraskuuta 2000 17:26
Subject: [DX] Clusive ja lista ja niin poispain

From: "Pentti Lintujarvi" <pentti.lintujarvi@xxxxxxxx>
>Ei taida JLN seurata tätä listaa. Päätellen viimeisimmän clusiven
etusivulla
>olevasta pääkirjoituksesta, jossa hän sanoi ei olleensa lainkaan tietoinen
>tällä listalla käydystä clusive -keskustelusta.
>Joten parasta vain lähettää lokaukset vielä erikseen hänelle.
>Clusiven toimitus näyttää muutenkin olevan melkoisen inaktiivinen (noin
>perstuntumalta JP on ainoa poikkeus) osallistumaan netissä käytävään
>keskusteluun. No eihän siinä mitään, keskusteluhan on vapaaehtoista ja
>nettikeskustelu erityisesti, mutta jotenkin niinkuin odottaisi, että ko.
> [...]

No niin, listalla ollaan. Kyllä tänne liittyminen oli aivan pahuksen
vaikeata.
Kas kun vasta kolme-neljä alan tutkintoa hankkineena olen saanut
vuosien varrella sen verraan turpaani atk-asioissa, että jos ei ole
olemassa kiistattoman yksiselitteisiä ohjeita, niin en ala riskeeraamaan
yhtikäs mitään. Tässä vuoden verran olen odottanut mainosta asiasta,
sellaista jossa vihdoinkin yksiselitteisesti ja tarkasti kerrottaisiin mitä
kirjoitetaan listatilauksen otsikkoon ja mihin kohtaan asetetaan taikasana
'subscribe' . Kun vielä kukaan ei kerro mikä on tilattavan listan virallinen
nimi, ja mihin osoitteeseen tilaus lähetetään, niin en taatusti lähde
koettelemaan onneani epävirallisilla tai täysin pieleen menneillä
tiedusteluilla, joista saa palkakseen vain räkäisen naurun ja ikuisen
häpeän. Varmaan on olemassa itseäni sosiaalisempia ihmisiä, jotka
osaavat pelailla suhteilla ja keksiä kiertokeinoja, mutta minulle sellainen
kaikkinensa on aina ollut suuri kauhistus ja suorastaan moraalisen
närkästyksen aihe.
Kiitos Mauno Ritolalle ohjeista, jotka olivat kuitenkin tarpeettomia, koska
JPI:n ohjailemista viesteistä paljastui linkki webbisivulle,  jossa
osoittautui,
että nykypäivänä koko huoleni aiheesta 'miten tilataan lista oikein' on
tyystin turha, koska nykyään tämäkin hoidetaan täyttämällä lomake
webissä. Kaikki mitä olet kuvitellut tietäväsi, vanhenee peruuttamattomasti
puolessa vuodessa :-)

Ja sitten asiaan.

Tosiaan, toimitussihteeristössä tehtiin taannoin päätös, että on aiheellista
että jokainen Radiomaailman lokitoimittaja saa Clusiven veloituksetta kuin
virkaetuihin kuuluvana. Automaattisesti Clusivea ei sentään ilmaiseksi
jaeta, kas kun se ainakin nykymuodossaan nielee rahaa. Itse asiassa,
kun Clusiven valmistaminen siirtyi kokonaisuudessaan Lahteen,
valmistuskulut ainakin joksikin ajaksi pienenivät. Nyt kopiopaikka on
sitten korottanut hieman hintoja. Mikäli netticlusivesta on tarkoitus tehdä
rinnakkainen tilausvaihtoehto lehti-Clusiven rinnalle, voisin uskoa että
painosmäärä pienenee, ja yksittäisen numeron hinta tulee valitettavasti
nousemaan. Silti ei tarvitse edelleenkään maksaa nitomisesta markkaa
per niitti, kuten joissain pääkaupunkiseudun riistomonistamoissa.

Ei kai siinä mitään estettä ole, jos joku haluaa lähettää minulle lokauksia
Clusivessa julkaistavaksi. Samalla vaivalla samat lokaukset samassa
muodossa päätyvät sitten aikanaan myös Radiomaailmaan. Varmuuden
vuoksi suosittelen kuitenkin, että Clusiveen aiotut avustukset merkitään
joko listalle selkeästi "lokin saa julkaista Clusivessa" tai sitten
cc-(bcc-)
jakeluna osoitteeseen dx@xxxxxxxxx

Jos yleisesti keskustellaan suomenkielisestä dx-postituslistasta, kyllä
tällä pitäisi mielestäni olla jokin selvä nimi. Esim. fin-dx. Toisaalla on
puhuttu "dx-palstasta" mikä on ainakin minulla synnyttänyt heti sen
reaktion, että käppäilen Usenetin uutisryhmään ihmettelemään miksi ei
siellä ole sitä tekstiä mitä siellä on väitetty olevan.

Lokauksia Maakeskestä, tulihan kuunneltua ensimmäistä kertaa
puoleen vuoteen:

EU
1188 10.11. 2115 RFE Marcali, Unkari. MAA14
1557 10.11. 2139 R Osijek. Taajuuden ylivoimainen dominantti. MAA14
1584 12.11. 1315 Country R, Brno. Supermarketin mainos. MAA14

PI
1636 11.11. 0027 R Monte Carlo. MAA14
6245 11.11. 1714 Spaceman. MAA14
6293 11.11. 2347 R Alpha Lima International. AIvan kuin toinen Alpha
Lima olisi lähetellyt samaan aikaan 6285:llä hollanniksi,
mutta täytyy vielä tarkistaa nauhalta. MAA14
Muita piraatteja myös 1570, 1658, ja tavalliset Free Londonit ja Laser Hot
Hitit päälle. Myös kreikkalaisia tarjolla ainakin 1612:lla.

AS
1557 11.11. 1450 Family R, Kou-hu. Ja sitten taas Osijek. MAA14
6973 10.11. 2300 Galei Zahal. MAA14

73's JLN

Copyright (c) 2000 Hard-Core-DX.com

Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under
the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.1 or any later
version published by the Free Software Foundation; with no Invariant
Sections, no Front-Cover Texts, and no Back-Cover Text. A copy of the
license is available in http://www.gnu.org/copyleft/fdl.txt.