[DX] Aurinkoasiaa ynnämuuta

AURINGON AKTIIVISUUS 8.11.-

Ei ole ihme, jos kelit hävisivät 8.11. Lemmenjoellakin, tässä suora lainaus
ESA:n eli European Space Agencyn sivuilta:

>CME and Particle Storm of November 8, 2000
>Ongoing Particle Storm from the Sun

>Energetic particles are bombarding the detectors of several instruments
on-board SOHO, >showing up as "snow" in the images below.

>The Earth's environment is currently bombarded by high energy particles
accelerated by a >powerful solar eruption last night. A strong flare (M8)
and coronal mass ejection were >observed by the SOHO instruments. The flux
of high-energy protons near Earth is now >~100,000 times greater than
normal. This is the 4th largest proton event since 1976.

>This radiation storm may fade or black out all HF radio communication at
high latitudes. >Some earth-orbiting satellites are likely to experience
electronic glitches. Astronauts on >the International Space Station are
safe inside the capsules but extravehicular activities >will probably not
be allowed while the storm is in progress.

Siis neljänneksi pahin protonimyrsky v. 76 jälkeen - sitä meikäläisen
pedistuuria taas...

Auringon tapahtumista löytyy tietoja siis myös ESA:n sivuilta, esimerkiksi:
http://sohowww.estec.esa.nl

UUSIA MINIDISC-SOITTIMIA

Sonylta on tullut uusi minidisc-soitinmalli, MDS-JE-640. Lisätietoja löytyy
parhaiten Englannin Sonyn nettisivuilta (Suomen Sonyn sivuilla päätyy vain
typerään animaatioon), www.sony.co.uk => MiniDisc => MiniDisc separates.

Tekniikan Maailman muutama viikko sitten ilmestynyt numero 18 testasi
laitetta, s. 148. Eli sopii käydä vaikka kirjastossa lukemassa ao. artikkeli.

Tuo md-soitin käyttää jotain uutta Atrac-koodaustekniikkaa, joka muistaakseni
mahdollistaa jopa viiden (?) tunnin luokkaa olevan mononauhoituskapasiteetin!
TM kertoo hintaluokaksi 2.000 mk, mutta hintojen luulisi laskevan uutuusarvon
hävittyä.

Jokaisen aktiivisen kuuntelijan kannattaa kyllä lopettaa c-kasettien kanssa
hierominen, ja kuten kerran aikaisemmin olen jo sanonutkin, vertaan mielelläni
siirtymistä c-kasetista minidisciin lähes analogisesta digitaaliseen
taajuusnäyttöön siirtymiseen! Epäilemättä c-kasettia tullaan vielä
tarvitsemaan lähetettäessä nauharaportteja asemille, eli ei kasettidekkiä
tai -nauhuria kaatopaikalle kannata viedä.

Kannettavan md-soittimen hankintaan kannattaa suhtautua varauksella, koska
olen kuullut niiden ulkopuolisten verkkolaitteiden aiheuttavan häiriöitä.

UUSI GPS-KOMPASSI

Silva on tehnyt uuden GPS-paikantimen, jossa on sisäänrakennettu kompassi.
Eli nyt näkee ilmansuunnat heti kun laitteen käynnistää. Kirotun kallis,
ainakin vielä: hinta on 2.000 mk:n luokkaa. Oulussa laitetta myy ainakin
Akkutalo-niminen akkuliike. Lisätietoja: www.silva.se.

73 ARK