Re: [DX] Fwd: [HCDX] At least!! replay from Zanzibar!

Re: [DX] Fwd: [HCDX] At least!! replay from Zanzibar!

Moi,

teemu juurinen wrote:

> Tuli mieleeni kysymys, kun lueskelin allaoleva viestin:
> Mitä kriteerejä asemalta saadun vastauksen pitää täyttää,
> jotta sen voi laskea viralliseksi QSL:ksi?
>
> Sain jokin aika sitten emailitse vastauksen ohjelman juontajalta,
> jolle olin osoittanut email-raporttini. Hän kiitti raportistani,
> mutta ei sitä erityisemmin vahvistanut tai hylännyt. Lasketaanko
> tällainen vastaus QSL:ksi?

Lasketaan QSL:ksi. Kiittäminen raportista riittää - jos olet itse varmistunut aseman identiteetistä, eli kyse ei ollut tentatiivisesta raportista.

> Muistan vain 70-luvulla, kuinka tärkeää
> oli löytää sana "vahvistamme" saadusta vastauksesta, vaikkei siitä
> viestistä muuta olisikaan ymmärtänyt.

Kriteerit ovat väljentyneet - ja asemien vastaustavat ovat huonontuneet.

> Entä miten Suomessa suhtaudutaan kuuntelijan itsentä tekemään,
> esitäytettyyn QSL-korttiin, jonka joku aseman henkilökunnasta
> vahvistaa? Jenkit ainakin käyttävät tätä menetelmää saadakseen
> vastauksen mustana pidetyiltä asemilta joskus siinä myös onnistuen.

Näitä ei ole Suomessa hyväksytty.

> Lyhyt yhteenveto Radiomaailmassa aiheesta voisi olla paikallaan.

Totta. Kyllä aiheesta on joskus juttua ollutkin, mutta kun perusteet eivät ole muuttuneet vuosiin, niin ei varmaan viime aikoina. QSL:n vaatimukset löytyvät toki esimerkiksi kirjasta "Radion Rajaton Maailma" (uudemmassa painoksessa sivulta 298), joka tietysti kannattaa muutenkin hankkia...

73
Mika