[DX] Vs: DX-kuuntelun määritelmää hiottava !

[DX] Vs: DX-kuuntelun määritelmää hiottava !

> Nauharankkia kokeiltiin muutama vuosi sitten
> huonolla tuloksella. Valtaosa rankkisotureista karttoi uutta
> nauhoitussaraketta. Uskon, että samoin käy nyt, jos nauhojen
> laskemista  yritetään jälleen tunkea osaksi SDXL-rankkia.

Ongelmahan on siinä, että kun kaikki eivät kerran innostu
nauhoitteiden mukaan ottamisesta pistelaskentaan, eivät
uudet kehitettävät rankki- & nauhoituspistepalstat antaisi
kuitenkaan luotettavaa kuvaa kuuntelijoiden välisestä keskinäisestä
kilpailutilanteesta samalla tavalla yksiselitteisesti kuin QSL:t.
Kun monet aktiivikuuntelijat jättäisivät laskematta nauhoilla
olevat "pisteensä", eivät nauharankin kärkisijoilla heiluvat
hemmot voisi antaa niin suurta painoarvoa saavutukselleen.
Toisin sanoen, uudistuksilla ei olisi sitten kuitenkaan
käytännössä mitään merkitystä. Vaikka pisteet olisivat
virallisesti tunnustettuja yhteisen laskentakäytännön mukaan,
ei tilanne eroaisi oleellisesti siitä, jos jokaisella olisi oma
kehittelemänsä laskentakäytäntö.

> Nauhapisteiden laskenta on mielestäni laiskan miehen puuhaa.
> QSL-korttien, kirjeiden ja sähköpostien kerääminen vaatii
> enemmän aikaa ja vaivaa kuin pelkkien nauhoitteiden kokoaminen.

Totta, mutta menee niiden nauhoitteiden kanssa sähläämiseen myös
helposti aikaa! Monen aktiivikuuntelijankin nauha-arkistot ovat
siistissä epäjärjestyksessä eli suomeksi sanottuna retuperällä.
On selvää, että ei voida vaatia, että kaikki ilmoittaisivat
nauhapisteensä yhdessä hetkessä. Aikaa myöten ne
nauhapisteet itse kukin varmaan pystyisi kyllä jollain lailla
listaamaan nauhoja kuuntelemalla, lokikirjaansa ja omia
vanhoja lokauksiaan tutkimalla. Mutta tästä työstä eivät
kaikki varmaan innostu...

Ja ei se pelkkä nauhoitteiden kerääminen aina välttämättä ole
automaattisesti helpompaa ja vähemmän aikaa vievää kuin
raportointi. Jos nimittäin kerää nauha-arkistoaan esimerkiksi
CD-levyille, niin vähemmän uudenaikaisella mikrolla voi äänen
digitointiin/käsittelyyn/CD:lle tallennukseen saada kulumaan
yllättävänkin paljon aikaa... Voi olla siis helpompaa raportoida
asema sen sijaan, että kuluttaa aikaa äänenkäsittelyyn ja
CD:n tekoon.

> Keskeisintä harrastuksen tulevaisuuden kannalta
> on tekniikan kehitys. Miksi kuunnella radiosta ?rutinoita?,
> kun HiFi-tasoista ääntää saa kuuluville vaikkapa internetin
> kautta ? Nykynuorison laatuvaatimukset ovat aivan toista
> kuin meidän 60-luvulla syntyneiden.

FM-kuuntelijana totean, että monesti FM-asemien signaalit
ovat huomattavasti HiFi-tasoisempia verrattuna Internetin
Real Audioon... Hitaalla yhteydellä Real Audio pätkii
toisinaan ikävästi ja usein Real Audion äänikaistakin on
asetettu FM-radiota kapeammaksi.

> Itse olen raportoinut vuosien varrella lukuisia asemia, joista ei
> saa pisteen pistettä. Pisteettömiä asemia on plakkarissa noin
> 100 kappaletta.  Pääsääntöisesti en ole näistä maapiraateista
> tai kotimaisista FM-asemista edes vaatimassa pisteitä. Pidän
> niitä QSL-todistuksia kuitenkin aivan yhtä  arvokkaina kuin
> pisteitä antaviakin todistuksia.

Pisteettömiä asemia on myös minulla yli 100, mutta ne ovat
nimenomaan pääkiinnostusaluettani DX-kuuntelussa, eli
*kotimaisia* FM-asemia. Odotan, että jonain päivänä myös
niistä saa aidot pisteet pistelaskennassa! Nyt joudun
käyttämään omaa pistelaskentasysteemiä. Miksei esim.
30-wattisesta Radio Iniöstä saa pistettä, vaikka on kuultu
200 kilometrin päässä...

Olisi huomattavasti helpompi uudistus ottaa kotimaiset
asemat pistelaskentaan kuin alkaa kehittelemään
nauharankkia tms. Jo olemassa olevat kotimaiset QSL:t
on helpompaa laskea, kuin alkaa miettimään, mitäs kaikkia
asemia sitä on kuuntelu-uran aikana tullut kuultua.

> Tämän diskriminoinnin takana on vanha kiveen hakattu dogmi,
> jonka mukaan ?DX-kuuntelu tarkoittaa ulkomaisten
> radioasemien ja niiden ohjelmien kuuntelua?. Paino on
> sanalla ?ulkomaisten?. Juuri tässä kohdin ALT:n logiikka
> pettää. Jos kerran DX-kuuntelu on ulkomaisten radioasemien
> kuuntelua, miksi Suomesta saa silti 1 + 2 = 3 pistettä ?
> Poistettakoon ne tai uudistettakoon DX-kuuntelun
> määritelmää.

Olen ollut siinä luulossa, että tuo virallinen dx-kuuntelun
määritelmä ei ole mikään sanatarkka oppi, eli sisältö on
kuitenkin se mikä merkitsee. Vasta viime vuosina tähän
asiaan on alkanut kiinnittää enemmän huomiota. Treen
dx-julkaisuun, Kantoaaltoon, tuo määritelmä korjattiin
noin kolme vuotta sitten muotoon "DX-kuuntelu on
kaukaisten yleisradioasemien kuuntelua...".

Jos ei näin olisi, olenko ollut siis melkein 15 vuotta siinä
harhaluulossa, että olen dx-kuuntelija? Jos se siis
on määritelmästä sanatarkasti kiinni.

Koska en AM:ää juuri kuuntele, olen tottunut siihen, että
Suomesta saa 1 + 2 = 3 pistettä - eli maapiste ja yksi
piste mistä tahansa kotimaisesta asemasta sekä piste
Ahvenanmaan 88.6:sta. Tuo taajuus releoi aikoinaan
Stockholmia, ja sen takia tuo lisäpiste siitä irtosi. Sitten
releointi taajuudelta loppui - mutta lisäpiste annettiin
edelleen. Nyt tuo Stockholm-releointi on ollut jokusen
vuoden 102.3:lla, mutta enpä ole kuullut virallisia ilmoituksia
siitä, että tuolta taajuudelta sitä lisäpistettä annettaisiin.
Kaiken järjen mukaan sen lisäpisteen saa edelleenkin
88.6:lta, eikä 102.3:lta?

Entäs sitten, kun yhdistetään rankkiin AM- ja FM-pisteet?
Olettaisin, että tuota Ahvenanmaan 88.6-pistettä kohdellaan
rankissa FS-pisteenä, jotta Suomesta rankissa todellakin
saisi vain sen max. 1 + 2 = 3 pistettä.

> Ehdotankin, että DX-kuuntelun määritelmä muutetaan
> muotoon ?DX-kuuntelu tarkoittaa kaukaisten radioasemien
> ja niiden ohjelmien kuuntelua?.

Siis: ehdottomasti. Niin sen pitäisi olla. Ja niin olen
käytännössä asian syvimmän olemuksen aina ymmärtänyt.

> Lisäksi  SWR ja Radio Hami AM voitaisiin tunnustaa
> ?kaukaisiksi radioasemiksi?, ja myöntää molemmista
> oma asemapiste. Niiden kuunteleminen on huomattavasti
> vaikeampaa kuin monen ulkomaisen radioaseman kuuntelu.

Ei ole vielä mikään peruste pisteen myöntämiselle!
Eihän siitä Iniöstäkään saa pistettä, eikä myöskään Kemin
Radioankkurista tai Kuusamon Radio Rukasta. Kaikki
nuo kolme olen kuullut Pirkanmaalla...

> Luultavasti asia kiikastaa siitä, että ALT pelkää dixareiden
> kiertävän ympäri Suomea raportoimassa kotimaisia
> paikallisradioita tai vastaavia FM-alueella muka
> ?kaukoasemina?. Pelkoon ei ole aihetta, sillä kotimaiset
> FM-asemat voitaisiin aivan hyvin jättää uuden hieman
> väljennetyn määritelmän ulkopuolelle.

En usko, että moneltakaan löytyy yritteliäisyyttä kiertää
Suomea ja raportoida asemat paikanpäältä. Paljon
helpompaa on käyttää yhtä tai kahta kuuntelu-QTH:ta,
jossa sitten aikaa myöten asemat kuuluvat tai sitten
eivät. Sen jälkeen, kun muutin reilu vuosi sitten Turkuun,
olen pyrkinyt käymään kuuntelemassa vanhassa asuin-
paikassani Kaakkois-Pirkanmaalla tilapäiset kotimaiset
asemat, mutta edes tällaiseen ei ole itselläni ollut riittävästi
resursseja. Sitäpaitsi AM-puolen kuuntelijoista aika moni
tietääkseni harrastaa matkailua, joten "doping" on
yhtälailla ongelma esim. NA/CA/SA-kuuntelussa.

Ei ole oikeutettua, että Hami ja SWR saisivat
eriaseman pistelaskussa.

> SWR ja Radio Hami AM ovat tehneet hyvää PR-työtä
> radionkuuntelun eteen. En löydä mitään syytä moiseen
> diskriminointiin. Oletan kuitenkin, että ikuisesti hyväksi
> havaittu dogmi ?ulkomaisten radioasemien kuuntelusta?
> menee hautaan asti muun DX-toiminnan mukana.

On olemassa ainakin yksi hyvä syy sille, miksei Radio
Hami AM:stä voi antaa nykyisessa tilanteessa pistettä.
Radio Hami on tietääkseni (ja kuuntelukokemukseni mukaan)
lähettänyt samaa ohjelmaa sekä AM:llä, että FM:llä
lukuunottamatta ensimmäistä lähetyskertaa kesällä 1997
Laukaalta. Brittiläisissäkin asemissa ollaan oltu tarkkoja
pistelaskussa, että asemasta ei saa kahta pistettä, jos
ohjelma on samaa molemmilla aaltoalueilla. Nyt kun
Suomen ollessa kyseessä ei FM:ltäkään saa pistettä
(ellei se Suomen ainoa piste vielä satu puuttumaan),
ei ole perusteita erilliselle AM-pisteellekään. Tälle
ajattelumallille poikkeus oli vain se kesä 1997, mutta
ei kai pistelaskua pidä turhaan monimutkaistaakaan.

Marko Weck