RE: [DX] bluffausta ja ylioptimismia

Olen täysin samaa mieltä! Semmoinen sanasto kun huorailu, huorafuppailu,
vittuilukultuuri jne. ei kerta kaikkian kuulu meidän harrastukseemme.
Pahimmillaan se lamauttaa niiden konkareiden mielenkiintoa, jotka todella
auttavat suurta massaa.  Loppujen lopuksi hyvin suppea määrä kuuntelijoita
kärsii siitä että joku huippukuuntelija on päättänyt ettei hän ilmoita
lattarikusillinsa minnekään, eikä kerro kennellekään aseman uudesta
sähköosoitteesta. Mutta kun ka-tilasto jää tulematta se on jo asia josta
ainakin 100-200 ihmistä kärsii.
Samoin Bellabarba on ilmiö josta tunnollinen kuuntelija kärsii. Jos on
DX-kerhon jäsen ja tietää ettei kannata laittaa lehteen liian tarkkoja
detaljeja koska niitä kopioidaan ja käytetään väärin niin ei se hauska ole.
Jos kotimainen kuuntelija jää kiinni tämmöisestä asiasta niin rangaistus on
kova ja leima pysyy usein elinikäisesti. Vaara jäädä kiinni on olemassa
koska asemat joskus lähettävät kopiot muitten kuuntelijoiden raporteista,
varsinkin kun on saanut kaksi raportteja melkein samoilla detaljeilla
varustettuna! Mutta Bellabarba ei välitä siitä, ja sen tähden tulisi tukkia
ne tiet, johon kautta on todettu että nämä asiat ovat vuotaneet. Eihän se
lopeta Bellabarban touhua mutta ainakin oman kerhon kuuntelijoiden ei
tarvitse välitä Bellabarban asioista, ja jäseneitten etua tässä nyt
haetaan. Eihän kannata sen kummemmin ruveta perustelemaan ja arvostelemaan
muitten maitten DX-kultuuria, koska haamuihmisten kanssa on yleensä vaikea
keskustella. Jos DX-maailma olisi pystytty oivaltamaan jo 70-luvun alussa
kun isähahmo Carlos opetti poikansa DX-touhusta ja tilanne pikkuhiljaa
riistäytyi käsistä niin ehkä tämmöiseen tilanteeseen ei olisi ajauduttu.
Eihän kukaan oikein arvannut minkänlaisessa mittakaavassa tämä pyöri
ennenkuin se saksalainen avasi web-sivunsa ja DX-kansa havaitsi laajuuden
mm ilmoittamalla keskenään asiasta aina kun joku asema mainitsi Bellabarban
tai Italian vastauksessaan. Kun tietää että vain pieni määrä tapauksista
tulee ilmi niin touhu pyörii todella suuressa mittakaavassa juuri tällä
hetkellä, ja Bellabarba on heti uusien asemien kiinni, kuten X-band jenkit,
testilähetykset kuten WGSR-1570, ruotsalainen museoradio jne. Ainahan ei
ole ollut näin, varhaisimmat Bellabarba-raportit ilmestyivät 70-luvulla,
kun ruotsalaiset paikallis-/alueasemat olivat ekana? vuorossa. 80-luvun
puolestavälistä kun paikallisradiotoiminta alkoi kiihtyä Italiassa niin
Bellabarba-ilmiö oli poissa melkein 10 vuotta, mutta valitettavasti se on
viime aikoina kiihtynyt ennennäkemättömiin mittauksiin.
73s
POS