[DX] QSL-palstat + tilastointi

Iberia-QSL-palstalla on ollut vakioilmestymisajat (lehdet 1, 5 ja 9) siitä
lähtien kun minä olen hommaa hoitanut, ja palstan lopussa on aina
muistutettu milloin seuraava palsta ilmestyy. Sama käytäntö oli myös
SA-QSL-palstalla silloin kun sitä hoidin. Toki joskus ilmestyminen myöhästyy
siviilikiireistä johtuen, mutta sille ei voi mitään.

Näin tulee olemaan myös tulevaisuudessa Britti-QSL-palstalla, jahka JJK saa
hoidettua palstan luovutuskuntoon ja siirrettyä sen aikanaan minun
hoidettavakseni.

Entisenä tilastoinnin "vastuumiehenä" olen myös kannattamassa maakohtaista
QSL-luettelointia palstoille. Tosin sen toteuttamistapaa pitäisi ehkä
enemmänkin miettiä.

Tällä palstalla on myös oltu huolestuneita tilastojen suhteen. Itse lopetin
tilastojen tekemisen 1999 mittavaan projektiin eli koko maailman (pl.
Eurooppa) QSL-tilastoon 1954-1997. Kiitos tämän tilaston valmistumisesta
kuuluu toki myös monelle muulle aineiston kokoamiseen osallistuneelle (JJS,
IPA, JP ja EJH). Nykyisellä tahdilla (valitteluista huolimatta) vastauksia
tulee kuitenkin vuosittain niin paljon, että näitä tilastoja pitäisi
ylläpitää jatkuvasti, ettei homma paisu sellaiseksi megaprojektiksi, ettei
sitä enää kukaan halua tehdä. Nyt on jo kolmen vuoden QSL:t kokoamatta, mikä
tarkoittaa useamman viikon työrupeamaa täyspäiväisesti jollekulle. Parin
vuoden kuluttua homma on jo melkoisen tuskainen.

Minusta LiHan pitäisi huolehtia siitä, että tämä (ainakin minun mielestäni)
arvokas työ tulisi asianmukaisesti tehtyä. Haluaisinkin kysyä LiHalta,
kuinka tilastointi on nykyisin järjestetty?

Sama koskee myös keskiaaltotilastoa, joka mielestäni pitäisi ehdottomasti
saada julkaistua joka vuosi - mielellään heti ko. keskiaaltokautta
seuraavana syksynä, jotta se olisi käytettävissä jo seuraavan kauden keleillä.

Tilastoinnin ongelma on se, että tilastoja pitäisi päästää tekemään vain
sellaisia henkilöitä, joilla on riittävä kokemus ja tietämys tilastoitavista
asioista. Ei riitä, että saadaan hommaan joku "palavasilmäinen" nuori
nouseva ja (vielä) innokas kyky, koska tällöin on olemassa vaara, että
aikaan saadaan sellaisia tilastoja joiden arvo on kyseenalainen. Esim.
QSL-tilastoinnissa pitää osata ja tietää asemien vanhat nimet, että osaa
yhdistää uusilla nimillä saadut vastaukset oikeisiin kohtiin, eikä
vastanneiden asemien/FFF:ien määrä kasva aiheetta. Samoin
keskiaaltotilastoissa pitäisi osata yhdistää eri nimillä lokatut samaa
asemaa koskevat lokaukset yhteen eikä vaan konemaisesti listata taajuudelle
lokatut eri nimiset lokaukset. Lisäksi tilastojen teko vaatii huolellisuutta
ja kaikkien lähteiden läpikäymistä sekä aikaa vievää tarkistamista. Jos
tilastot vain hutkaistaan kasaan - "kunhan vaan vihdoin saadaan se tilasto
julkaistua" - tehdään itse asiassa enemmän vahinkoa kuin saavutetaan hyötyä.
Kukaan ei enää ala uudelleen tekemään jo tehtyä huonoakaan tilastoa. Myös
jatkossa (toivottavasti) ilmestyvät maanosakohtaiset kuuluvuustilastot
päivitetään näiden kausitilastojen perusteella, joten kerran tehdyt
virheet/puutteellisuudet toistuvat edelleen niissä.

Koskaan ei toki saada aikaan DX-tilastoa, joka olisi ehdottoman tarkka tai
virheetön. Eri asia on sitten se, jos tätä tilastointia ei ensinkään pidetä
niin tärkeänä, että siihen kannattaisi uhrata panoksia. "Eihän niitä asemia
tilastoilla kuulla" - on vanha jo juttu, jonka kuulin muutamaan kertaan
aikoinaan tilastoja tehdessäni.

Pitäisikin itse asiassa pohtia kuinka tärkeänä tätä tilastointia pidetään ja
jos sen ylläpitämistä pidetään tärkeänä, sen jälkeen miettiä keinoja, miten
se saadaan asianmukaisesti hoidettua.

73´s de JHU

Jarmo Havukunnas
Vanha Turuntie 69 H 30