Re: [DX] antenneista

Terevehdys kaikille,

tämä antennin vastaanottosuuntaan oleva kulma on varmasti se
tärkein tekijä etu-takasuhteen aikaansaamisessa. Kyllähän esim.
tavallisen beveragen osalta yli 30 db:n vaimennuksen
saavuttaminen on aika hankalaa. Huono maadoitus pudottaa
vaimennuksen yleensä alle 15 db:n

Vuosien varrella olen kokeillut kolmella eri antennityypillä näitä
kulmia/lähtöpisteen korkeuksia. Kaksi niistä on ollut yläpisteestä
syötettyjä, eli Sloping Delta V ja nykyiset beveraget ja alapisteestä
syötetyt takakeilat. Alapisteestä syöttäminen vaatii nousukulman
joka on noin 1:6-10, yläpisteestä syötetyn kulmalle löytyy antennin
ominaisuuksista johtuen pari erilaista arvoa. Beveragella tämä on
pienempi, enkä ole edes varma tarvitseeko koko antennin olla
kalteva, pelkkä lähtöpään kaltevuus antaa jo hyvän etu-
takasuhteen. Kulma on kuitenkin n. 1:8-10. Sloping Delta V:llä
tämä kulma on suurempi, eli suunnilleen VEH:n mainitsema.

Olen VEH:n kanssa samaa mieltä näistä antennien fyysistä
mitoista, suurin osa on satunnaisten kokeilujen tuloksia aivan
kuten itsellänikin. Nousukulman mitoittaminen oikeaksi on
ratkaisevampaa kuin sivujen pituus. Itse jättäisin esim. Super
Katzista pois toisen laskevan sivun ja korvaisin sen lähes
pystysuoralla osalla kuten takakeilassakin, pidentäsin
kuuntelusuuntaan olevaa laskevaa osaa säästetyn tilan verran ja
saisin todennäköisesti aikaan samaan tilaan mahtuvan,
tehokkaamman suunta-antennin.

Sellainen kokeilu pitäisi tehdä jossa saman antennin nousukulmaa
muutettaisiin lähes portaattomasti optimaalisen pisteen
löytämiseksi ja sitten vielä etsittäisiin "heijastajalle" (alas taitettu
antennin osa) oikea kulma. Olen joskus miettinyt sitäkin, että
mitähän hyötyä olisi, jos antennin taakse sijoitettaisiin pystyssä
oleva, riittävän leveä metallilevy, paljonkohan etu-takasuhde vielä
paranisi?

73's

MKA