Re: [DX] 1305 yms

----- Original Message -----
From: "Martti Karimies" <martti.karimies@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
> 1305:llä taas uusi venäläinen tukkimassa hyvää dx-taajuutta,
> toivottavasti vain lyhyen ajan. Aloitti 01.01 ja piti kantoaaltoa päällä
> joskus viime viikollakin hetkittäin. Mukavampi venäläinen sen sijaan
> oli uudenvuodenyönä kuulunut Radio Dubovka 1413 kHz,
> muutenkin venäläisiä on ilmaantunut vähän sinne ja tänne, eli onko
> vuodenvaihteessa myönnetty uusia lupia tms?

Tuskinpa on pitkäikäinen 1305:n asema. Tietääkö kukaan mitään yhteystietoja tälle R Druzhballe?
Olen 1413:a kytännyt, mutta en ole huomannut muuta kuin R Yunostin via Stavropol.

> Kelithän noin yleensä ottaen ovat olleet surkeat viimeisen viikon
> ajan, mutta kuitenkin kovia töhäyksiä on ollut mm Korean ja
> Japanin suuntaan, viimeksi viime sunnuntai-iltana. Noilta keleiltä
> tosin ainoaksi idiksi jäi 1206 Yanbian RGD, mutta 1305 ja 1332
> kHz korealaiset ilman idejä nostivat myöskin tunnelmaa.

Olen nyt ollut kuulolla parina iltapäivänä ja kyllä on ollut heikkoa myös Aasiaan päin verrattuna esim. marraskuun keleihin. Toivottavasti ensi viikolla jo paranee. No, eipähän tarvitse maallikon pohtia stratwarmin merkitystä MW-keleille kun samaan aikaan tulee aivan riittävästi satellite proton eventiä ja polar cap absorptionia. Ja onhan nyt todettu, ettei sillä ole MITÄÄN merkitystä MW-keleille. Alla eräs kommentti amerikkalaisten listalta:

"As the stratosphere lies below the ionosphere, which is at mesosphere and
thermosphere height, you would not normally expect to see stratospheric
warming effect the AM broadcast band or 160 meter propagation in any way BUT
AM broadcast band and 160 meter signals do refract off of temperature
inversions and moisture discontinuities and a temperature inversion is
involved with stratospheric warming. So it's possible that a an AM broadcast
band or 160 signal could do any number of things when refracting off of a
temperature inversion, at any height."

73, MR