[DX] Digitaalinen audio & cd-levy

At 01:20 31.1.2002 +0200, T&M Ritola wrote:
----- Original Message -----
From: "Jorma Mantyla" <jmantyla@xxxxxxxxxxxxxxxx>

> älä missään tapauksessa lähetä wav-tiedostoa, se on liian iso.
> Ääni kannattaa pakata esim. ra- tai mp3-tiedostoksi.  Onnistuu
> mm. CoolEditillä.

Miten CoolEditiin saa tuon MP3:n vaihtoehdoksi tallennusmuotojen listalle? Minulla sitä ei ole.

Itse olen joskus vertaillut MP3 ja RealAudio samplejen äänenlaatua ja mielestäni erityisesti runsaasti pakattuna, silloin kun tiedostokoko pitää saada erittäin pieneksi, on RealAudio äänenlaadultaan parempi. Itse olen konvertoinut ra-filejä hyvä laatuisista wav-tiedostoista Real Audio Producer -ohjelmalla, jolla voi varsin helposti kokeilla erilaisten pakkausvaihtoehtojen vaikutusta äänenlaatuun. Ilmeisesti sama softan uudempi versio RealSystem Producer löytyy freewarena ainakin download.comista
http://download.cnet.com/downloads/0-10074-100-8435753.html?tag=st.dl.10001-103-1.lst-7-1.8435753

Jos taas lähettää rompun postissa niin silloinhan äänen pakkauksesta ei tarvitse välittää vaan samplet poltetaan rompulle suoraan CD-tasoisista wav-fileistä. Ja kannattaa tietenkin ehdottomasti polttaa audio-CD, joka soi tavallisessa CD-soittimessa. Useimmat uudet polttosoftat osaavat jo automaattisesti polttaa audio-CD:tä
waveista tai MP3-fileistä.

Wavit digitoin edelleen Goldwave-softan ikivanhalla versiolla, jolla homma hoituu mielestäni helpommin
kuin vaikkapa kaupallisella Sound Forgella.

Jouni