[DX] Re: [DX] MD-laitteista vielä

Moi

Olen itse käyttänyt vuodesta 98 eteenpäin Sharp md laitetta (niin musiikkiin kuin dx kuunteluun). Toisena pöytälaitteena on Sony. Kolmas laite on Sonyn autohifi. Kokemukseni ovat olleet erittäin hyvät ja vain muutama virhetoiminta on laitteissa havaittu. Selvästi yleisin syy "kaikkiin" ongelmiin on levykkeen esim. epäpuhtaus. Kevyt pyyhkäisy kankaalla ja taas levyke menee sisään ja ulos nopeasti ja etenkin laite sen lukee nopeammin.

TAK kävi eilen illalla luonani (piristämässä flunssan podentaa), jolloin keskustelimme juuri dx tallennuksessa käytettävistä laitteista. Itse olen käyttänyt C kasettia, Hifi videota ja MD:tä. Joista MD on ehdoton ykkönen kaikilla tasoilla (helppous,luettavuus, virheettömyys jne).
Olen vähän aikaa sitten hankkinut uuden Sangean/Crane C kasetti mankan jota ihmettelimme. (Jos joku tuntuu vielä haluavan käyttää C kasettia niin tässä olisi oiva laite siihen käyttöön: ajastin, pitkä nauhotusaika jne. Lisätietoja minulta.)
Juttelimme pari tuntia aiheesta... joten lopuksi niille jotka MD laitetta ovat dx käyttöön ostamassa pari tärkeintä tekijää jotka olisi mukava saada samaan laitteeseen niin täydellinen dx md olisi käytössä. Eli tarkkuutta esitteitä lukiessanne. Mitä useampi seuraavista ominaisuuksista osuu samaan laitteeseen niin sen suuremmaksi hinta valitettavasti kasvaa. Olen ominaisuudet omasta mielestäni tärkeys järjestyksessä laittanut:

1. Tallennuksen aikaleima (kello,päivä,kk,vuosi).
Tämä jättää enää muistiinpanoista vapaaksi enää taajuuden jonka itse näppäilen kappaleen nimeksi esim. 1602. Ei tarvitse enää muita muistiinpanoja kuuntelusta esim paperille tehdä. Helpottaa etenkin pediksellä kun kahdella radiolla ja tallentimella pelaa.
2. Puskurimuisti (laite pitää muistissa kokoajan nykyhetkestä -20 sekuntia).
Voit kuunnella asemia ja kun huomaat että nyt tuli idi niin vasta sitten käynnistää nauhoituksen. Yksikään idi ei pitäisi näin mennä "ohi "
3. LP toiminto (saadaan nauhoitteen kestoaika jopa 4 kertaa pitemmäksi).
Kun yhdelle MD disketille voi tallettaa n. 5 tuntia ohjelmaa. Äänen laatu kestää tämän käytön hyvin dx käytössä.
4. Ajastin.

Älä unohda näitä, eivät yleensä muuta hintaa paljoakaan suuntaan tai toiseen:
** Laitteen koko. Pienet kannettavat laitteet ovat hankalia käyttää dx käytössä. Midi tai täysikokoiset ovat parhaita: Pysyvät pöydällä, näppäimet ovat sopivankokoiset ja toiminnat selkeämpiä (esim. äänitystason säätö).
** Kuulokeliitäntä
** Näyttö (halvoissa malleissa on usein yksi rivinen näyttö, joka hankaloittaa kun joutuu välillä esim. äänittäessä valitsemaan näyttöön äänitystason (jolloin näkyy vain mittari) kun näytöstä voisi vaikka samaanaikaan katsoa muuta tietoa.

Toivottavasti kaikki muistin :)
Jos jotakuta kiinnostaa niin minulla on kaikki nuo yllämainitut toiminnat - tosin kahteen laitteeseen jaettuna :)

T: JPI