VS: [DX] Huuto.netin maataso-antenni

Tuo vaikuttaa samanlaiselta kuin meillä Poliisin
Tietoliikennekeskuksissa (ent. keskusradioasemat)
oli käytössä. Lipputangon alapäässä oli boxissa
antenninvirityslaite, joka oli viritetty muutamalle
kiinteälle (3-4 MHz) taajuudelle ja kanavaa vaihdettiin
ohjaimella radioasemalta. Kunnolliset maatasot (esim.
maahan upotetut vaijerit) ovat tärkeitä tässä antennissa.
Tuon parin metrin puuttuminen alapäästä ei varmaan
maailmoja kaada, jos osaa rakentaa kunnollisen jalustan
lipputangolle. Itseasiassa tuo on kuten tavallinen (pitkä)
lipputanko, jonka sisälle on laitettu kuparivaijeri. Kuljetus
paikkakunnalta toiselle saattaa tuottaa lieviä ongelmia
juuri pituuden vuoksi :). Minulla on samanlainen, tosin
vain 9m pitkä ja toistaiseksi se makaa horisontaalitasossa
tontin laidalla ilman kuparivaijeria ja jalustaa.
Mutta ehkä vielä joskus....:)
73
JSA