Re: [DX] Aurora-ES:ää...

At 19:29 31.5.2003 +0300, you wrote:
>Hei,
>ihan pikainen kysymys FM-tuntijoille.
>Mikä keli tämä aurora-Es oikein on?
>Siis 29.5. kelin huomasin, ja menettelin perinteisen
>ohjeen mukaisesti.  Suuntasin antennin pohjoiseen,
>vaan signaali heikkeni, eikä vahvistunut, kuten
>aurora-kelistä on vakuutettu.  Ruotsalaiset kuuluivat
>parhaiten lännen suunnasta, kuten Es:llä (jolloin
>ruotsalaiset tosin ovat suurharvinaisuuksia paitsi
>aivan eteläisimmät).
>Mikä tämä aurora-Es oikeastaan on, aurora vai Es?
>Vai molempia jotenkin sekaisin?

Perinteinen vastaus kuuluu että se on sekakeli, jossa
Es-skippi onnistuu ponnahtamaan revontulivyöhykkeestä
takaisin, mahdollistaen näin lyhyemmän etäisyyden
Es-vastaanoton kuin tavallisesti. Näin siis teoriassa
ja periaatteessa. Aurora-Es on ymmärtääkseni huomat-
tavasti harvinaisempi kuin tavallinen Aurora. Ja eiköhän
seuraavaksi joku viisaampi oikaise minua.
JLN