Re: [DX] Re: R-Kioskin radiosta

Lainaus Jarmo Patala <jarmo.patala@xxxxxxxxxx>:

> Kyllä se nimenomaan on niin että laskinmoduuli toimii jo tässä
> halparadiossakin niin että se AM:llä vähentää välitaajuuden 455 kHz:iä
> ja
> ULA:lla normaalin 10.7 MHz,  eihän se taajuus näkyisi oikein ollenkaan.
>
> Joskus aikoinaan minulla oli Selenassa laskinmoduuli joka nollasi näytön
> 4
> Megassa,  joten piti vähän miettiä mitä taajuutta kuuntelee.
>
> Totta tosiaan pitää kuitenkin kokeilla käytännössä laskinta esi, jossain
> ananlogisessa ULA-virittimessä. Persätä kuuluu.
>
> 73 JP

Järkeenkäyvältähän tuo tuntuu, että välitaajuuspoisto olisi hoidettu.

Edelleenkään asiaa enempi tuntematta viittaan ham -uutisryhmään, jossa
joissain viesteissä jotenkin viitattiin siihen suuntaan, että poistoa ei
olisi. Tässä yksi:
------------
"Nikupetteri" <tomit@xxxxxxx> wrote in message

> Kuinka ylös em. taajuuslaskuri lukkiutuu ?
> Ilmeisesti 107MHz, mutta meneekö esim. 146MHz tai 436MHz?

Tuohon en osaa sanoa mitään. Laitteessa on yksi Samsungin lutikka, joku
voisi katsoa tyyppimerkinnän päältä. Itse havaitsin numerosarjan "308"
(kirjaimia ympärillä, mutta googletus ei tuottanut sopivia piirejä). Piiri
ehkä sisältää juuri sen taajuuslaskurin -  radiossa on useita
transistoreita, joten itse vastaanotin osa voi olla toteutettu hyvinkin
perinteellisesti. Tosin osia on todella vähän. Varmaan tuossa samaisessa
Samsungissa on näppäinten ohjaus, ajastin ym.?

Taajuuslaskinkäytössä olisi kiva saada välitaajuuserotuksen laskenta
tietenkin pois. Ja resoluutio FM:llä on nyt vaatimattomat 100kHz.

T. Seppo OH2MHO & OH5SV

Eli tarkoittaako kirjoittaja itse asiassa sitä, että hän haluaisikin käyttää
laskinta sellaisessa tarkoituksessa, jossa se ei poistaisi välitaajuutta?

Pahoittelen kiireessä lukemieni viestien väärinymmärrystä; toivottavasti en
aiheuttanut kenellekään ongelmia.

73

RV

--