Re: [DX] Surullinen juttu...

No onhan tuossa valtava ero siihen mitä luvattiin vuonna 1985.
Muistan hyvin miten Paikallisradioliiton lehti lupasi "korkea-
asteista paikallisuutta" ja vastusti "tauottoman äänilevy-
musiikin soittamista ohjelma-ajan täytteenä".
Tänään ulkomaalaisomisteiset ketjut potkivat toimittajat
pihalle ja automatisoidut jukeboxit jauhavat tauotonta musaa.
Kansa ei suotta kutsu niitä "soittorasioiksi".  Ymmärrän hyvin,
että toimittajien etujärjestön lehti on pettynyt, kun suuret
lupaukset on petetty.
Sivumennen sanottuna, en minä eikä Timo-Erkki Heino syytä
markkinavoimia.  Ne toimivat siten kuin pitääkin: mahdollisimman
halvalla mahdollisimman paljon.
Kokonaan eri asia on, että markkinavoimia voi myös ohjata, koska
ne ovat ihmisen aikaansaannos.  Jos jotain kritisoisi Suomessa
niin kohde olisi enemmänkin toimilupien antaja eli VN ja
liikenneministeriö.  Hallitus toimilupien myöntäjänä on
poliittinen elin, ja poliittiset kytkyt ovat aina näkyneet
lupapolitiikassa - tällä hetkellä räikeimmin Radio Novassa.
Lisäksi lupia on myönnetty liikaa 5 miljoonan asukkaan
maahan, jossa radiomainonnan osuus mainonnasta on 3-5%
(painoviestinten osuus yli 60%).
Kun jakajia on liikaa, kilpailu on veristä ja syntyy
ns. negatiivinen levikkikierre -> leikataan toimituskuluja
-> automatisoidaan -> ohjelmisto kevenee -> profiloidaan
-> jne.
Tämä negatiivinen levikkierre on nähdäkseni toimilupia
myöntävän tahon aikaansaannos.  Tietenkin asemat
haluaisivat olla paikallisia ja tehdä hyviä ohjelmia,
mutta kun niillä ei ole siihen rahaa.
Tämä menee kuitenkin jo dx-kuuntelun ulkopuolelle.

JM
Kangasala