Re: Vs: [DX] HCDX ja RM-vihjepalsta

Hei,

Tämä "vihjelokausten" ja "lokilokausten" erottelu on mielenkiintoinen ongelma, johon olisi kiva saada enemmänkin kommentteja, miten asia pitäisi Online Logissa toteuttaa. Ehdottamasi "täppä" voisi olla yksi ratkaisu, mutta näen siinä myös huonoja puolia:

   * subjektiivinen, eri kuuntelija luokittelisivat asiat eri tavalla
   * eri maiden käytännöt ovat erilaisia -- monissa maissa tätä
     vihjepalsta-lokipalsta erittelyä ei edes ole

Pari asiaa, mitkä tulevat minulle mieleen kun asiaa tarkastelen:

   * mustavalkoinen jaottelu helppoihin ja vaikeisiin asemiin ei jätä
     paljoa joustavuutta kuuntelijalle. Mallissa joudumme tyytymään
     "one size fits all" periaatteeseen, mikä ei ole mielestäni paras
     mahdollinen. Se mikä on helppo jollekin kuuntelijalle, ei
     välttämättä ole helppo jollekin muulle. Kuuntelijoiden
     kokemustaso, laitteet, sijainti, kielitaito yms vaikuttavat tähän
     paljon.
   * Online Login lokausten syötön kannalta: lokaus on lokaus,
     mielestäni kuuntelijan ei tulisi joutua pohtimaan tätä kysymystä
     sen luokittelusta.
   * "Haluaisin korostaa, että Online Log ei ole syntynyt toimittajien
     työn vähentämiseksi." Jonkinlainen aseman vaikeuden luokittelu
     olisi kyllä kiva olla olemassa, jos se palvelee kuuntelijoita ja
     systeemin käyttäjiä. Jos luokittelun ainoa tarkoitus on
     toimittajan työn vähentäminen, en sen takia lähde vaivaa näkemään.
     Vihjepalstan toimittaja voi poimia verkosta vihjeasemat, ja
     lokipalstojen toimittajat karsia ei-lokiasemat pois (ja
     forwardoida vihjepalstan toimittajille?).

Ihan tiedoksi miten lokaukset päätyvät muihin paikkoihin (tähän on tulossa automaatioita tulevaisuudessa):

   * Clusive: Clusiven stopdaten jälkeen otan lokaukset tietokannasta
     ja poistan ei-clusivelaisten, ei-suomalaisten lokaukset -> nämä
     päätyvät JLN:lle emailitse
   * Radiomaailma: Samaan aikaan kuin teen otteen JLN:lle, jokainen
     lokipalstan toimittaja saa heidän oman maanosansa lokaukset
     emailitse. Näistä ei ole karsittu muutakuin ei-suomalaisten
     lokaukset pois.

Kommentteja? Olisi kiva saada palautetta, jotta asiassa lähdetään liikkelle oikeaan suuntaan.

Risto

Vesa Heikkila wrote:

Hei.

Eikös Risto vihjeen lisäyssivulle voisi lisätä "täpän" vihje-/loki-tason asema, oletuksena loki-taso?

73s VEH

At 00:20 27.9.2003 +0300, you wrote:

Hei!

>Kysymys kuuluu, onko kovinkaan vaarallista, että olen enemmän tai vähemmän
vahingossa lähettänyt samoja >lokauksia sekä vihjepalstalle että
HCDX-on-line-palstalle, josta ymmärtääkseni päivämäärän 24. elokuuta
>jälkeen lähetetyt kuunteluvihjeet ohjautuvat automaattisesti Radiomaailman
lokipalstoille.

Teoriassa lokitoimittajan pitäisi suorittaa karsinta, mutta tässä
tapauksessa harkintakyky on pettänyt.

>Olosuhteiden pakosta, kuunteluharrastukseni liikkuu jossakin HCDX:n ja RM:n
vihjepalstan välimaastossa. >Mitä sen on väliä, jos esim. vihjaan Tarton
Perheradion 1035 kHz sekä RM:n vihjepalstalle että HCDX-on->line-listalle.
Sama lokaus kahdessa eri kohtaa Radiomaailma-lehteä. Taidan olla ainut
DX-harrastaja, joka >kuuluu sekä RM:n vihjepalstan vakioavustajiin, että
HCDX-on-line-vihjaajiin. Olisiko siinä ongelman ydin?!

Ei suinkaan, ongelma oli minun liiallinen innokkuuteni käyttää hyväksi
HCDX-on-line lokia ilman tarpeellista harkintakykyä. Mutta toisaalta on
parempi julkaista yksi helppo, kuin jättää jokin helpolta kuuluva lokaus
pois. Kunhan se ei tule aivan tavaksi...

73´s
Vaihteeksi (f)utilitya kuunteleva MLA