From: "Ari Kilponen" <ari.kilponen@xxxxxxxxxx>
To: "Juha Ignatius" <juha.ignatius@xxxxxxxxxxx>; <dx@xxxxxxxxxxxxx>
Sent: Saturday, October 25, 2003 5:10 PM
Subject: Re: [DX] Myrsky

Moi JPI ja muut,

Auringossa on ollut kohtalaisen levotonta jo lähes viikon ajan (ks. lopussa tuorein perille tullut ennuste) ja solar
fluxikin on noussut lähelle kahtasataa - siis korkeammalle kuin syyskuussa. Vähän heikolta näyttää, vaikka
Lapin kelit eivät korreloikaan muun Suomen keleihin, mutta tällaiset myrskyt vievät kelit pohjoisestakin.

Arvelen, että näin voimakkaan myrskyn loppumisen jälkeen kestää vähintään 5-7 rauhallista päivää ennenkuin
kelit nousee kunnolliseksi. Suosittelen mahdollisten junalippujen oston jättämistä viimehetkeen...  (Juuri nyt
klo 17.06 SKA Maikkarin uutiset kertoo, että meneillä oleva myrsky on osoittautunut pienemmäksi kuin
ennakkoon on arveltu.)  Toisaalta, jos laskee neljä viikkoa edellisestä kelihuipusta, se sattuisi viikolle 46.

Olen taas tehnyt taulukkoa syksyn keliennusteista, syyskuun alusta lukien, josta voi ennustaa tulevia
kelejä ja häiriöitä. Replyä mulle, niin lähetän taulukon. Kerro kumpaa taulukkolaskentaohjelmaa (Excel vai
Lotus) käytät: taulukka on tehty Lotuksella, mutta se kääntyy helposti Excel-taulukoksi.

>Onko kenelläkkään käsitystä kuinka  (jopa uutisissa mainostettu) tämän hetkinen myräkkä vaikuttaa radiokeleihin ?
>Asia kiinnostaa koska olen lähdössä Lemmenjoelle kuuntelemaan tasan 2 viikon kuluttua. Jääkö jenkit vain haaveisiin... :(
>T: JPI

73's, ARK

Tuorein ennuste (kiitos Soneran, uusin ei ole vielä tullut - tänään 25. päivä tuli vielä yksi 8. päivä julkaistu
ennuste!)

:Product: Geophysical Alert Message wwv.txt
:Issued: 2003 Oct 25 1204 UTC
# Prepared by the US Dept. of Commerce, NOAA, Space Environment Center
#
#          Geophysical Alert Message
#
Solar-terrestrial indices for 24 October follow.
Solar flux 191 and mid-latitude A-index 36.
The mid-latitude K-index at 1200 UTC on 25 October was 1 (08 nT).

Space weather for the past 24 hours has been strong.
Geomagnetic storms reaching the G3 level occurred.
Radio blackouts reaching the R1 level occurred.

Space weather for the next 24 hours is expected to be moderate.
Geomagnetic storms reaching the G2 level are expected.
Radio blackouts reaching the R2 level are expected.