Re: Vs: Re: [DX] Mykkä MW/Avaruus 2003

Revontulien kuvaamiseen sopii 400 ASA filmi, valotusaika
jalustalla n. 30-90 sek.  Objektiivina paras on laajakulma ja
aukko täysillä 2-2,8.  Laajakulmalla tärähtämisvaara ei ole kovin
suuri, jos on jalusta tai itse- tai lankalaukaisin.  Ellei tähän ole
mahdollisuutta, voi B-valotusajalla avata sulkimen linssi peitettynä
täysmustalla hupulla, joka varovasti poistetaan päältä ja laitetaan
takaisin ennen valotuksen loppumista.
Paras filmi on dia, sillä värinegatiivikuvista voi tulla ja
usein tuleekin kuvavalmistamoista kummallisen näköisiä ja
värisiä repolaisia (ajavat kehityskonetta automaattivalotuksella,
joka ei käsitä pimeäkuvien väriavaruutta).
Digitaalikameralla suunnilleen samat kikat ja asetukset,
valotusaika hieman lyhyempi 15 - 30 sek.  Valitettavasti
useimmissa pokkarikameroissa ei ole näin pitkiä valotusaikoja.

JM
Kangasala