VS: [DX] PC:n litteä näyttö ja pörinät . ...

VS: [DX] PC:n litteä näyttö ja pörinät . ...

Joo. Tässähän on lähdettävä siitä, että kaikki mikä toimii sähköllä
aiheuttaa myös RF häiriöitä jollain taajuudella. Häiriö voi olla
spottimaista
eli purinoita tms. tietyillä jaksoilla tai sitten vain kohinaa ja kihinää
eri
taajusalueilla. Omassa taloudessani olen havainnut erilaisten häiriöiden
aiheuttajiksi mm. pyykinpesukone, videot, TV, PC, reititin, kännylaturit,
akkulaturit (paristomallisten), loisteputket (esim. akvaariot), valaisimien
himmentimet etc.
Kokeilin kerran omakotitalossani raakaa temppua, eli pääkytkimestä
koko talous pimeäksi ja vastaanottimeen virransyöttö akusta.
Että teki hyvää. Oli bandit melko puhtaita häiriöistä. Mutta eivät täysin,
naapurien pääkytkimiin en arvannut mennä koskemaan.
Onneksi itselläni on parina iltana viikon keskellä (muut poissa)
mahdollisuus sulkea kaikki muut saastuttavat laitteet ja nauttia jotakuinkin
puhtaista taajuuksista. Paitsi viimeaikoina tuntuvat häiriöt mw-alueella
aina vain lisääntyneen. Kotona pelkkä häiriötä aiheuttavan laitteen
sulkeminen naamataulusta ei aina riitä (esim. videot) vaan tökkeli on
myös vedettävä irti pistokkeesta.
Ja vielä lopuksi vakoilutarina. Jokunen vuosi sitten havaitsin mw-alueella
pirullista purinaa joka alkoi arkisin yleensä 1600/1700 lt ja oli
viikonloppuisin yleensä jatkuvaa. Peilasin häiriötä lähimaastossa ja
epäilyni kohdistuivat tiettyyn suuntaan. Tarkkailin ko. talon valojen
syttymistä ja asia tuntui selvältä. Kävin matkiksen kanssa tuon puolitutun
kaverin ovella ja esitin asian. Hän sanoi kaikkien muusikkolaitteidensa
olevan pois päältä. Purina matkiksessa oli kuitenkin huikea ja kun käänsin
eteisen valokytkintä purina hävisi. Syyksi selvisi lähimarketista ostettu
kiinalainen energiansäästölamppu, joka ei tosin enää valoa antanut,
mutta sitäkin mahtavammin rf-signaalia. Näin asia selviää mukavien
naapurien kesken, joskus on varauduttava perr-kommentteihin kun
tällaisia asioita lähdet kyselemään :)
RF-terveisin
JSA