Re: [DX] Kesisjärjestäjän tavaroista

Tervehdys!

Vastailen vähän omia muistikuviani ja ajatuksiani tähän Arin viestiin sekä
myös RKO:n ja EN:n jatkokommentteihin. (Olin muutaman viikon sairaslomalla,
tästä viivästys):

Lainaus Ari Kilponen <ari.kilponen@xxxxxxxxxx>:

> [...]
> ettei yhdessä kesiksessä
> tapahtunut rahavarkaus toistuisi.
>
> Lipas oli mallia posti, harmaata peltiä, asematarroja, 40-50 cm leveä,
> kahvat molemmissa päädyissä,
> etuosassa ylös nouseva taittoluukku. Sisällä setelilokeroita ja pohjalla
> kolikkokaukalo.
>
> Missähän tämä rahalipas mahtaa olla? Vaikka en kaikissa kesiksissä sen
> jälkeen ole käynytkään, en
> muista nähneen sitä missään. Jos se lojuu jonkun kuuntelijan varastossa
> tarpeettomana, sen voisi
> laittaa kiertoon tai palauttaa ODXK:lle.

Tämän rahalippaan muistan kyllä nähneeni, mutta muuta en asiasta tiedä.
Ilmeisesti tämän foorumin lukijoista muutkaan eivät tiedä (tai sitten eivät
halua tai viitsi vastata).

Yleisenä kommenttina voin todeta, että kesikset ja myös järjestämämme EDXC-
kokoukset ovat usein siinä mielessä hiukan kaoottisia, että kaikkea
omaisuutta ja tavaraa on hankala vahtia ja täydellisiä turvajärjestelyjä
mahdoton toteuttaa. Kesäkokoustavaroista (omista / lainatuista) ei myöskään
ole normaalisti laadittu mitään luetteloita (vastuuhenkilöineen), ja kun
järjestelyissä huseeraa useita henkilöitä, seurauksena on helposti
tällaisia katoamisia yms.

RKO:n tarina Radio Doualan julisteesta on juuri tuota kuvaamaani mallia.
Luulen, että joku on vain käyttänyt tilaisuutta hyväkseen ja ottanut
itselleen komean julisteen talteen. Vielä ikävämpi esimerkki on EDXC87
Korpilammelta, jolloin DXing Below Zero -filmin alkuperäiskopio katosi
(filmi oli tehty VHS-laitteistoilla, joten alkuperäiskappaleen katoaminen
oli erityisen ikävää). Tapaus ei koskaan selvinnyt, mutta tulkinnaksi jäi,
että joku suomalainen ovela kauppamies oli myynyt filmin "muka liiton
edustajana" jollekin ulkomaalaisvieraalle ja pitänyt rahat tietysti omanaan.

> Samoin isot "SDXL" -kyltit ovat teillä tietymättömillä, nehän saatiin (v.
> 1991 ?) Oulun Vallinkorvan
> metsäoppilaitoksen (heh, se oli mukavin kolmesta ODXK:n järjestämästä
> kesiksestä - vieraatkin
> taisivat viihtyä...) kesistä varten ammattifirmalta ja laitettiin
> kiertoon. Toisaalta, jos ne on hävitetty, sen
> ymmärtää kylttien ison koon ja säilytysvaikeuksien takia.

Joitain kylttejä on kai silloin tällöin putkahtanut, mutta nykyisistä
olinpaikoista ei ole varmaa tietoa (kylttejä lienee tehty muihinkin
kesiksiin). Parista "haltijasta" minulla on epäilyksiä, toinen näistä on
kyllä kadonnut kuvioistamme jo useita vuosia sitten; hänelle jäi
tiettävästi muutakin SDXL:n tavaraa.

> Missä muuten Liiton "koulutusvastaanottimet" ovat? Ainakin joku
> raahattava Sony oli aikoinaan: näyttävän
> näköinen vehje, mutta vaatimaton ominaisuuksiltaan.

Muistelen, että laitteet olisi sittemmin annettu palkinnoiksi,
paikallisosastoille kaiketi. Viitanneet isoon Sonyyn mallia "it costs the
earth because it gives you the world", joka taisi 80-luvulla maksaa noin
10000 markkaa. Se oli varsin hyvä vastaanotin, mutta ei toki hintansa
väärtti. Päätyi tosiaan johonkin palkinnoksi ja jo tuolloin siinä oli
joitain vikojakin. Koulutusvastaanottimiin liittyvät logistiikkaongelmat
lienevät olleet suurin syy niistä luopumiseen.

Esko Nykäsen viestiin voi vain todeta, että on ikävää, että tällaista
suurpiirteisyyttä ja slarvailua esiintyy. Mikäli Esko haluat, niin SDXL:n
hallitus voi yrittää selvittää tapausta. Siinä tapauksessa tarvitsemme
tietysti tiedon ko. henkilöstä, haastattelun ajankohdasta ja asian
vaiheista sen jälkeen.

73

RV

SDXL:n hallituksen jäsen
apumiehenä Lepaan kesiksen (6-8.8.2004) järjestelyissä

--
Risto Vähäkainu
koordinaattori