Re: [DX] Keskustelupalstan puheenvuoroista

Re: [DX] Keskustelupalstan puheenvuoroista

> osoitteen.
> kääntyvän periaatteelliseksi keskusteluksi julkisen palvelun  radion
> tehtävistä. Perinteiset radiolähetyksethän  ovat  huokeasti  saatavilla,
> vastaanottajan varallisuudesta riippumatta. Eli lähetys- ja
> vastaanottotapojen vertailussa joudutaan hyvin pian kysymyksiin eri
> kuuntelijaryhmien mahdollisuuksista.  // Tämä Suomen
> lyhytaaltokeskustelu on  eri juttu kuin vaikkapa Slovakian
> lyhytaaltokeskustelu, jossa  on puhuttu "maan profiilin" ylläpidosta jne.
> [...]
Tervehdys Juhani ja kiitos kommenteista. Tuohon ei paljon ole lisättävää,
mutta haluan toki todeta, että kyse ei ole pelkästään hajallaan olevien
suomalaisten viihdyttämisestä, vaan voisi olettaa informaationlevityksen
olevan tässä tärkeämpi elementti kuuntelijankin kannalta. Luulisin, että
monet muutkin kuin minä ovat matkoillaan kiinnostuneita kuuntelemaan YLE:n
lyhytaaltolähetyksiä juuri uutisten yms. ajankohtaisten asioiden takia.

Hesarissa ilmestyi juuri YLE:n varatoimitusjohtaja Seppo Härkösen
vastinekirjoitus (toimittaja Marjatta Möttölä oli mennyt samaan halpaan kuin
eräät muutkin asiasta kirjoittaneet eli luullut lähetysten loppuvan
kokonaan). Härkösen kirjoitus herättää muutamia kysymyksiä, joihin Juhani
voisi varmaan antaa meille lisävalaistusta:

YLE arvioi, että ulkomaanlähetyksiä jollain tavoin säännöllisesti kuuntelisi
kymmeniätuhansia ihmisiä. Tarkoittaako tämä vain lyhyt/keskiaaltojakelua vai
myös satelliitti- ja Internet -kuuntelua? Onko eri jakelukanavien
seuraajamääristä arvioita?

Härkönen kertoo, että ulkomaanlähetysten jakeluun käytetään nyt 3,5
miljoonaa euroa vuodessa. Onko tämä koko jakelukustannus vaiko vain SW/MW
-kustannus? Mitä eri jakelukanavat maksavat?

Härkösen mukaan tuo 3,5 miljoonaa on 28-30 prosenttia YLEn radion
suomenkielisen jakelun kokonaiskustannuksista. Miksiköhän halutaan puhua
nimenomaan suomenkielisistä ohjelmista? Ulkomaanpalvelussa on paljon myös
ruotsinkielistä ohjelmaa. Kotimaassa YLEllä on myös ruotsinkieliset
ula-verkot palvelemassa esim. Keski- ja Itä-Suomea. Voisi olettaa (Jouko
Huuskonen asian ensimmäisenä toi täällä esille), että näiden lähettimien
kuuntelijamäärät ovat merkittävästi pienempiä kuin YLEn lyhytaalto- ja
keskiaaltolähetysten kuuntelijamäärät maailmalla. Tiedän, että ULA-lähetys
on selvästi halvempaa, mutta kuinka paljon?

Myös liikkuu sitkeä huhu, että YLE haluaisi tämänkin säästön, jotta se voisi
rakentaa neljännen valtakunnallisen suomenkielisen ula-verkon. Tiedätkö
Juhani, onko tässä minkä verran perää.

parhain terveisin

Risto
--