Re: [DX] RF-häiriöt

Terve,

On Mon, 2 Aug 2004, Yrjö Pokkinen wrote:

>                Moi!
>
> Minä huomasin itselläni myös 5 kHz:n välein ilmenevän häiriöäänen osassa
> lyhytaaltoja, sain sen poistettua ottamalla digiboxin  virtajohdon irti
> pistorasiasta.(Kaapelitv on tunnetusti häiriölähde). Se että kytkin

Digibokseista sitten kai tulee uusi maanvaiva.

Loistelamput todellakin pörisevät. Pitkäaaltoalueen ja keskiaaltojen
matalataajuisen pään pohja puhdistuu heti kun sammutan lähimmän verhovalaisimen.

Ns. energiansäästölamppuja ei voi ajatellakaan. En tiedä, onko
laadukkaammilla valmistajilla paremmin häiriösuojattuja lamppuja. Epäilen,
sillä kannassa ei ole paljoa tilaa häiriösuotimille ja jokainen
"ylimääräinen" komponentti vähentää rahallista katetta.
Avasin yhden kokeeksi ostamani halvan "energiansäästölampun" ja lisäsin
konkkia ja umpimähkään kääräistyjä kuristimia.
Kanta ei sitten enää tietenkään mahtunut kiinni, joten tarvittiin erillinen
sähköjohto. Rähinätason lasku oli selvästi havaittavissa etenkin 1.6 MHz
yläpuolella, mutta keskiaalloilla pörinää riitti aina vaan.
Tässä vaiheessa väsähdin.
Luultavasti paras suojaus saadaan kun ko. lamppu sijoitetaan maadoitettuun
umpinaiseen metallikoteloon.

Tietokoneiden litteät näytöt ovat paljon ystävällisempiä häiriömielessä
kuin kuvaputkinäytöt.

Eräs päällä oleva videonauhuri (olisiko joku Finlux) aiheuttaa heikon
kohinarasterin ainakin 20 - 30 MHz alueelle.
Valmiustilassa oleva telkkari (Finlux) pulputtaa laajalla taajuusalueella
noin 9 - 20 MHz. Häiriö häviää (onneksi) kun telkkari on päällä tai virta
kokonaan pois.

73
JTS / Juha Solasaari