Vs: Re: [DX] Planetary A index 189nja kelit

Vs: Re: [DX] Planetary A index 189nja kelit

Moro!
Hienolta näyttää NOAAn sivut. Nyt rekisteröity häiriö on muuten ekvatoriaalisella DST-indeksillä (Kyoton yliopisto) mitattuna itse asiassa pahempi kuin heinäkuun lopun häiriö. Arvot pahimmillaan -400, kun heinäkuussa n. -200 (näissähän 0 ja + ovat "keliä").
Auringon takapuolella on pari pilkkua; ellei niistä kehity mitään pahempaa, näyttäisi jakso n. 15.11 alkaen kuun loppuun aika rauhalliselta. Ajoittainen korona-aukkojen aurinkotuuli saattaa vaikuttaa hieman keleihin...

73 tk

Tarmo Kontro
Kymenlaakso Polytechnic
PL 13
FIN-48231 Kotka
+358 44 7028 342
fax +358 5 2208209

> Tänä vuonna bandi on toipunut jo todella nopeasti häiriöistä, mutta
> toisaalta enpä muista aivan viime aikoina, että tällaista K-indeksi
> kahdeksan tasoa jatkuu päiväkaupalla?! Mutta eiköhän ensi viikolla kaikki
> ole taas OK.

Eräällä ulkolaisella listalla todettiin viimeaikaisen häiriön
aiheuttaneen suuren auringonpilkun kulkeutuvan auringon taakse muutaman
päivän kuluessa, minkä jälkeen tilanne alkaisi rauhoittua ja kelit
parantua. Tuleva viikonloppu kumminkin taitaa vielä mennä häiriön
jälkimainingeissa.

73 VHI