[DX] Liikkareista

Hamradiolla oli käytetty R-75 syksyllä myynnissä ja ottajia olisi ollut monta. Päädyin itse AOR AR-7030 Plussaan ja täytyy sanoa, etten ole katunut hetkeäkään. Edellinen aktiivinen kuuntelukauteni oli vuosituhannen vaihteen tienoilla ja kuuntelin silloin FRG-100:lla. AOR hakkaa Yaesun paitsi kuuntelun kannalta merkittävissä ominaisuuksissa, myös käyttömukaavuudessa (joku SAATTAA olla eri mieltä...). Olen käyttänyt vehjettä nyt kaksi viikkoa ja kaukosäätimen ja etupaneelin yhteiskäytöllä pystyn tekemään tosi nopeita kahden käden operaatioita kaistanleveyden, PBS:n ja virityksen suhteen.

En ole kokeillut ICOMia, mutta ilmeisesti Dual Passband Tuning on tehokas ominaisuus. AOR:n takapaneelin din-liittimet ovat myös ikävä detalji muuten niin modernissa laitteessa - kieli keskellä suuta sai juotella sekä äänitys että PC-ohjausliittimet johtoon.

Käytän ERGO 4:n koeversiota liikkarin ohjaamiseen tietokannoista. Kannattaa ehdottomasti kokeilla myös ICOMin kanssa.

Pekka Varonen
Outokumpu