Re: [DX] pitkä reitti?

> Lähettäjä: Risto Kotalampi <risto@xxxxxxxxxxxxx>
> Päivä: 08.12.2004 20:48
> Vastaanottaja: Jorma Mantyla <jmantyla@xxxxxxxxxx>
> Tiedoksi (cc): DX-list <dx@xxxxxxxxxxxxxxxx>,  "Talka, Tuomas" <Tuomas.Talka@xxxxxxxxxxxx>
> Otsikko: Re: [DX] pitkä reitti?

> Yleistät vähän liian rankasti. Amatööreille 1.8, 3.5, 7.0 ja 10 MHz ovat
> erittäin suosittuja bandeja myös DX-mielessä. Kukaan ei yritä vertailla
> ylätaajuuksia etenemistä (päiväeteneminen) alataajuuksien etenemiseen
> (yöeteneminen). Amatööribandien eteneminen esim. 3.5 ja 1.8 MHz:llä on
> [...]

Olen Riston kanssa samaa mieltä. Jos kuuntelee vaikka CQWW-kontestia, 160 m ja 80 m ovat erittäin suosittuja DX-bandeja ja toki muulloinkin. Suosittelen muuten mainitsemani kirjan hankkimista myös DX-kuuntelijoille. Palasin eilen illalla Oulusta kokousmatkalta ja luin kyseistä kirjaa junassa. Kirjassa on esitelty paitsi lukuisia antenneja myös etenemiseen liittyviä mielenkiintoisia asioita. Esim. kirjan kirjoittajan havainnot voimakkaan auroran aikaisista jenkkiyhteyksistä 160 metrillä palauttavat mieleeni JMS:n kovat jenkkinappaukset Lemmenjoella melko voimakkaan auroran aikana muistaakseni vuonna 2000.

73

TAT