[DX] EU QSL palsta yms

Hyvä päätös!

Nyt kun tosiaan EU-QSL palsta ei edes ole olemassa ja tuskinpa näitten keskutelujen jälkeen löydy halukasta joka "uskaltaa" vetää ko. palstaa niin rohkenen ehdottaa että EU-QSL palsta tosiaan poistetaan kokonaisuudessaan. Eli tulevaisuudessa olisi mahdollista vaan laskea Britit ja ibsut.  EU edustaa sitä vanhanaikaista ja tuskinpa sieltä enää paljon uutuuksia pysty poimimaan ainakaan analoogitekniikalla.  Näin vältytään turhista keskuteluista?

Tällä tavalla keskitytään olennaiseen ja samalla se antaisi esimakua tulevaisuudesta missä luultavasti on pärjättävä ilman pistelaskentaa joka tapauksessa!?  Jos kokeilu osoittautuu hyväksi niin voisi seuraavaksi poistaa britit ja ibsut koska ko. maat ovat jo antaneet parhaansa, ainakin keskiaaltojen suhteen.  Käytännössa homma toimisi niin että Liittohallitus määrittää joku vuosi, esim 2006, milloin lopetetaan ko. palstat.  Sen jälkeen niitä ei toimittaisi ellei tilanne muutu ihan radikaalisti.

Jäljelle jäisi rautainen pistekilpailu koskien EU-ulkopuolisia alueita.  Pistekeräily tulisi suunnata kasvaviin alueisiin, esim. digitalisiin signaaleihin, tällä tavalla DX-järjestö pysyy kehityksen mukana ja annettaisi aktiivisille ja mahd. tuleville kuuntelijoille mahdollisuuksia, aivan niinkuin oli tapana 70-80 luvulla kun keskiaallot olivat huipuissaan asemamäärien suhteen sekä FM 90-luvulla ja vielä tänä päivänä.

Keskustelu on ollut viime aikoina vinoutunut. On keskusteltu pisteistä sinne sun tänne. Jounilla oli hyviä komenttia tässä pari viikkoa siiten mutta ne hukkuivat roiskeisiin.  Yksi tärkeä pointti on kuitenkin puuttunut varsinkin suomalaisista FM-asemien pistelaskennasta. Nimittäin nämä helpot asemat antaisivat ensimakua aloitteville kuuntelijoille jotka ihan niinkuin sattumalta sitten löytävät ensimmäisiä ruotsalaisia tai virolaisia asemia.  Nyt on kynnys FM-puolella turhan iso varsinkin jos asuu jossain sisämaassa.  Pitäisi olla mahdollista kerätä 10-15 pistettä että pääsee vähän esimakuun. Mutta niinkuin alussa totesin, ilman pistelaskentaa jokainen voi kuitenkin tehdä niinkuin itse katsoo parhaimmaksi.  Itse harmittaa etten 70-luvun alkupuoliskolla keräsin näitä DDR- yms hienoja QSL-kortteja. Niissä on arvoa tänään ja vielä enemmän tulevaisuudessa, paljon enemmän kuin näissä sähköpostivastauksissa. Mutta kun piste oli jo hankittu pois...

73s
POS