[DX] Looppi omasta takaa

Tervehdys kaikille loopin ystäville,

Itse tehty looppi on varmasti halvin vaihtoehto. Joskus vuosia, vuosia
sitten kun omistin kunnollisen vastaanottimen, jossa oli keskiaallot,
rakensin itselleni silloisen DX-kuuntelija -lehden ohjeiden mukaisen
vahvistimellisen loopin, neliömallisen, 1x1 m.  Kaverit rakensivat pienempiä
(30x30 cm), mutta isolla tuntui olevan (vain) vähän parempi suuntavaikutus.
Vahvistin toimi muistaakseni 3 - 9 V paristohengellä, siinä oli pari
"vakiotransistoria" + muutamia muita komponentteja, ja se oli helppo tinata
kasaan ns. 3D-langoituksin.  Paristokäyttöisyys helpotti noiden kaapeleiden
kanssa pulaamista.
Ongelman tänä päivänä saattaa rakentaessa tuottaa säätökondensaattori, joita
ei oikein saa enää kotimaasta. Jos saa mainostaa, niin ainoa, jonka äkkiä
hakukoneella löysin oli Bebek.fi:ssä "3X465pF SÄÄTÖKONKKA", joka on varsin
käypäinen looppiin.

Nyt, jos rakentaa loopin, tarvitaan ohjeet, onko jossain sellaiset - myös
yksinkertaiselle paristokäyttöiselle vahvistimelle? En äkkiä löytänyt
netistä.

Kaupallisista (magneetti-) loopeista lienee paras tuo ALA1530 vahvistimineen
(taas mainos), jota mm. JKH on käyttänyt sisätiloissa menestyksellisesti.
Virtalähteen kanssa vaan täytyy varoa: JKH:n virtalähde antoi n. 13,8
volttia (sen tavanomaisen), mutta vahvistin paloi jossain verkkovirran
"piikissä".  Vahvistimen kalkyleerattu jänniteen kesto taisi olla n. 14,4
volttia.   (Joukolla on nykyisin 95 metrin lanka, joka kyllä hakannee
loopinkin, mutta on pik--kui--sen vaikeampi kääntää keittiön ikkunasta
käsin...)

73 de Matti P., MOP

P.S. On mulla kunnon vastaanotin: Drake R4-C, mutta siinä ei ole
keskipitkistä, kuin n. 1500 kHz asti "pienimmällä" kiteellä.