Re: [DX] dx engineering

Moi!

>Korjatkaa viisaammat, jos edellämainitusta löytyy asiavirheitä! Olen
>viime aikoina lähinnä kirjallisuuden avulla suunnitellut vaiheistetuista
>vertikaaleista koostuvaa järjestelmää ja tällä hetkellä näyttää siltä,
>että toimiva tropiikkibandien tai keskiaaltojen nelikko vaatii paljon
>tilaa, kilometritolkulla radiaaleja ja huolellisesti rakennettua
>vaiheistusjärjestelmää. Lisäksi ns. Fresnel-vyöhyke (alue, jolta
>viimeinen vastaanotettava heijastus "kerääntyy") on useiden
>aallonpituuksien mittainen. Tällä alueella ei saisi olla korkeita
>esteitä.

En tiedä, olenko yhtään viisaampi tässä asiassa, mutta olen vuosien varrella
tutkinut vaiheistusta aika paljon. Vielä en ole kuitenkaan saanut rakennettua
four square -järjestelmää tontilleni.

Vertikaalien ongelmana on tosiaan hyvän radiaaliverkoston luominen. Maanpinnan
yläpuolelle (elevated radials) niitä ei tarvitse läheskään yhtä paljon kuin jos
ne upotetaan maan sisään (buried radials). Amatöörit käyttävät paljon
vaiheistettuja vertikaaleja jopa 160 metrillä, mutta antennit ovat yleensä joko
täysmittaisia 1/4 aallon säteilijöitä tai lyhennyskelalla varustettuja. Eivät
kuitenkaan noin lyhyitä kuin nuo DX Engineeringin tuotteet.

>Korotetuilla radiaaleilla varustettu järjestelmä voisi toimia vaikkapa
>kerrostalon katolta, mikäli ei olla kovin häiriöisessä ympäristössä:
>vertikaali on aina alttiimpi ympäristön rutinoille kuin looppi-tyyppinen
>antenni, esim. K9AY.

Aivan totta. Kokeilisin itse mieluummin vaiheistettuja KAZeja, K9AY:ta tai
EWEjä. Yleensäkin vertikaaleja käytetään enemmän lähettämiseen kuin
vastaanottamiseen. Esim. 160/80 metrin hamssit saattavat lähettää
vaiheistetulla nelikolla, mutta vastaanottaa vaikkapa beverageilla. On
kuitenkin muistettava, että dx-kuuntelullisesti vaiheistettu järjestelmä on
hankalammin toteutettavissa kuin hamibandeilla, koska kuuntelu tapahtuu
laajalla taajuusalueella ja koaksiaalien mitoitus on erittäin tärkeää oikean
vaiheistuksen rakentamisessa.

73
TAT