Re: [DX] ilta-ausseja 1611 & 1620

On 11 Nov 2005 at 12:32, Tuomas Talka wrote:

> Moi!
>
> Tein omastani varsin pienen (3 m korkea, 21 m pitkä).
>
> Artikkeleita on vaikka kuinka paljon, mutta tässä yksi:
>
> http://www.qsl.net/wa1ion/flag/flag_antenna.htm
>
> Myös EWE-artikkelit antavat hyvää osviittaa asiasta. Kannattaa
> googlettaa.
>
> Vertasimme muuten VJR:n kanssa Carillonin kuuluvuutta 1386:lla. Vesku
> kuunteli yli puolen kilometrin beveragella n. 30 km:n päässä, ja minä
> kotonani. Olimme koko ajan puhelimella toisiimme yhteydessä. Ihme
> kyllä Carillon kuului Flagilla paremmin... Liekö pelkkää sattumaa vai
> [...]

Tervehdys kaikille,

yksittäisestä asemasta ei kannata tehdä pitkälle meneviä
johtopäätöksiä, minulla on monasti kuulunut jenkkejä Pelkolassa, kun
JSN ei ole niitä Långåminnessä samalla taajuudella noteeranut.
Nämä Pennant ja Flag-tyypiset antennit workkivat niin laajalta
alueelta, että noinkin voi käydä. Nyt kun Kazeilla on kuunnellut
muutaman vuoden, täytyy todeta niiden olevan Etelä-Suomen
olosuhteissa erittäin hyviä itälankoja. Antennien laaja suuntakuvio ei
haittaa ja hyvä nollaus Euroopan suuntaan putsaa monia taajuuksia.
Länteen homma ei toimi yhtä hyvin, kazi kerää liian paljon roiskeita
etelän suunnasta. Auringonnousun jälkeen tilanne paranee, mutta
yökuuntelusta ei tahdo välillä tulla kunnon tulosta.

MKA

Martti Karimies,
HÄMEEN TERÄSRAKENNE OY
Takumäentie 2,