Re: [DX] IZT CCT monitoring receiver

On Tue, January 10, 2006 12:49, Ilpo J Leppänen wrote:
> MKA kertoili minulle softwareradioiden kehityksestä jota en ole ollenkaan
>  aiemmin noteerannut. Itellä on vuosia ollut kylläkin ICR-1000, ja
> kompuutterin perässä pyörii AOR 7030 ja nyt kehitteillä olevassa
> käyttöliittymässä SRT:n CR91.

Markkinoilla on kaksi varteenotettavaa mallia:
RFSpace SDR-14 ja Flex Radio. SDR-14 on $999 ja Flex Radion pelkkä
vastaanotinversio $899. Näiden lisäksi tulee kuluja tietokoneesta,
äänikortista jne.

Huomaa, että kun puhutaan Software Defined Radioista (SRR), kyseessä ei
ole vain perinteisellä tekniikalla toteutettu radio jota vain satutaan
ohjaamaan tietokoneella (kuten esim. ICR-1000 tai mikä tahansa
nykyaikainen perinteinen vastaanotin kytkettynä tietokoneeseen). SDR:stä
voidaan vasta puhua kun analoginen signaali näytteistetään suoraan
antennista, tai ensimmäisen mikserin jälkeen ja kaikki loppu tapahtuu
digitaalisesti tietokoneessa.

> Pohjoisen ulottuvuuden DX-kuuntelijoiden sivuilta bongasin yhden
> laitteen, jossa neljä ominaisuutta sopi meikäläiselle eli iso
> IF-kaistalevys (16MHz
> max) , myös malli laajalle taajuusalueelle (100 kHz - 3 GHz), hyvä IP3 ja
> itselleni mitä tärkein - räkkimalli.

Tästä mallista en ole kuullutkaan. SDR-14:n vastaanottoakaistanleveys on
150 kHz ja siinäkin rajoitteena lähinnä USB1:n siirtonopeus.

> Tietääköhän kukaan missä hinnoissa nuo pyörivät eli saako henkilöauton
> halvemmalla. Katselin hätäisesti, että speksit vaikuttivat
> mielenkiintoisilta, mutta hintaa en mistään googlettamalla löytänyt.

Halpoja, kuten yllä näkyy.
http://www.rfspace.com/sdr14.html
http://www.flex-radio.com/

73!