[DX] Intermodulaatio ja millihertsit

Sarjassa: merkillisillä taajuuksilla kuuluvat "oikeat" lähetteet 2

Vaikka tämä aihe on aika puiseva, on se hyödyllinen ja jopa tärkeä.
Keskeis- ja keskinäismodulaatiot taisi aikanaan tarkoittaa hiukan eri asiaa -
FiCom sivulla oli (kaapelista) ao asiaa - eli tuotos (2a - b) = nyt intermodulaatiota.

FiCom ry:n viestintäpäällikkö kirjoittaa:
"..Kolmas tärkeä sähköinen ominaisuus on keskeismodulaatio eli intermodulaatio.
Tällä tarkoitetaan häiriösignaalia, joka syntyy, kun kaksi eritaajuista signaalia etenee kaapelissa
ja kohtaa epäjatkuvuuskohdan. Keskeismodulaation aiheuttama häiriösignaali voi olla
vastaanottotaajuudella ja aiheuttaa kohinaa. Nykyään tämä on tärkeä ominaisuus, koska
antennilinjat  voivat olla eri taajuisten järjestelmien yhteiskäytössä.."

ONKO KELLÄÄN muistikuvia esim Lahdessa kuulluista hauskoista tuotoksista eli
siellä samoin kun ainakin "vanhassa" Porissa soi puhelinkoneet, hellat, WC-pöntöt yms.
Kysehän oli juuri mainitusta "epäjatkuvuuskohdasta", jollainen mm diodi-ilmaisin on?
Olen vääntämässä erästä juttua SRHS-julkaisuun, jossa noitakin asioita sivutaan.
Itsekin olin viran puolesta "hoitamassa sieluja" sekä vanhassa Porissa että Lahdessa.
"Vanhassa Porissa" LogPer antennin viereisen ladon katto syttyi kerran rf:stä tuleen...
MILLIHERTSIT ovat ionosfäärin liikkeiden seurannassa tärkeitä, jo Laajasalossa 1960-70
lukujen vaihteessa tarvittiin millihertsejä; Lahti 254 oli myöh. synkattu R&S rubidiumista
ja sen kaantoaallon taajuus pysytteli 1980-luvulla kuukausikaupalla 10 mHz sisällä.

Walter Blanchard G3JKV on vanha kaveri ja "ex President of Royal Institute of Navigation",
jossa olen ollut jäsen 25 vuotta. Walter lensi navigaattorina eksoottisissa lentsikoissa
kuten lentävä taistelulaiva, Vulcan, Comet, VC-10 ym

Väinö, Jokela