From: Reiniluoto, Timo
Sent: 28. maaliskuuta 2006 10:05
To: 'Esa Hänninen'
Cc: 'Aaltonen, Antti'
Subject: FW: [DX] pedislokit

Morjens,

Hyvä se on aina välillä purkautua. Niinhän se aurinkokin aina säännöllisesti tekee.

Meidän (LEM218) lokin viipyminen varmaan johtuu siitä, että esim minulla on nauhojen kuunteluun nykyään aikaa vain viikonloppuisin noin 3 tunnin ajan (hieman yli 50 % nauhoista - tosiaan vanhoista kunnon C-kaseteista kollattu nyt läpi). Arki-illat menevät lasten kanssa ja työasioissa. Kun arvojärjestys on tämä, DX-kuunteluasiat tulee hoidettua myöhässä. Valitettavasti.

Toisaalta: DX-kuunteluhan on rajun muutoksen kourissa. Nämä tietokoneradiot, joilla voi tallentaa 150 kHz:n kaistaa kerralla, muuttavat DX-kuuntelun DX-tallentamiseksi. Enää sillä vanhalla kelien haistamisella ja bandilla suunnistamisella ei ole sellaista merkitystä kuin aiemmin. Riittää, kun osaa keleillä laittaa muutaman SDR:n tallentamaan joko ylä- tai alabandilta eri antenneilla kaistaa. Kotona voi sitten tallennuksilta selvittää, mitä asemia on Lemmenjoella "kuullut". Jopa HAT, joka ei vielä liene SDR-miehiä pedislokissaan totesi, että oseanialaisten kuuntelussa tärkeintä on että keleillä tallentaa tiettyä taajuutta riittävän kauan, että asema lopulta nousee kuuluville.
Pedislokien tuoreudella ei ole enää sellaista merkitystä, kuin on aiemmin yhdellä tai kahdella radiolla kuunneltaessa. Niitä tarvitaan tosiaan vain tilastoja varten.

Summa summarum: yritän ensi viikonloppuna parantaa tapani, ja kirjoittaa omalta osaltani LEM218-lokin siltä osin kuin  nauhoja olen kuunnellut. Loput tulkoon sitten aikanaan.

Kunnioittavin terveisin

TRe
"edelleen perinteisiin värkkeihin luottava DX-kuuntelija"