Re: [DX] Auringon aktiiviteetti noussut

> 1929 Brysselin konferenssissa.  Amerikkaan jäi 10 kHz kanavajako, mikä
> siellä on edelleen käytössä.
> >
> Jossakin vaiheessa (lähdeteoksia ei ole nyt käsillä) kanavia nykäistiin
> kilohertsi ylöspäin, esim. silloinen Turku 962 kHz -> 963 kHz, Luxemburg
> 1439 -> 1440 jne. Samalla korjattiin muutamia epäsäännöllisyyksiäkin.
> (Sen jälkeen kaikki kanavataajuudet ovat 9:n monikertoja eli yhdeksällä
> jaollisia lukuja.)
> Olisiko sittenkin näin pieni muutos voinut vaikuttaa jotain, osaltaan?

Seuraavat tiedot ovat suoraan päästäni, siis epäluotettavia mutta
mahdollisesti jopa lähes oikeita:

Keskiaaltojen taajuusmuutos tapahtui syksyllä 1978 ja siinä Euroopan,
Afrikan ja Lähi-Idän asemien taajuus (pääsääntöisesti) kasvoi 1 kHz. Aasia
ja (valtaosin) Oseania siirtyivät kymmenjaosta ysijakoon
eli "eurooppalaiskanaville" (tämä taisi Suomen dixareille olla suurin ja
pahin muutos asiassa?!). Amerikka säilytti entisen kymppikanavajakonsa.

73

RV

--
Risto Vähäkainu