Re: [DX] MW-jenkkejä Helsingissä!

Joo, kuului niitä maaseudullakin.
WWKB 1520 ('Buffalo's Left Channel') alkoi kuulumaan 0050 SKA ja kuului käytännössä läpi yön - ja välillä todella lujaa. Muitakin jenkkejä suurten järvien seudulta (itärannikkoa tuskin ollenkaan) kuului n. 0100-0300 SKA. Mutta kun kelit niin sanotusti jähmettyivät paikalleen ja signaalien voimakkuus oli hiipumaan päin, niin menin välillä nukkumaan. Aamulla 0700 maissa SKA tilanne oli NA:n suhteen edelleen sama, mutta suht voimakkaat aamunousukelit olivat sitten tutulla Karibia-Orinoco linjalla (+ Peru) ja jyräsivät jenkit. Kuten usein ennenkin, varsinkin Puerto Rico ja Kuuba olivat voimissaan. Signaalit olivat parhaiten kuuluvien asemien kohdalla todella voimakkaita ja esim. taajuuden 1480 pricaani jatkoi vielä 0920 SKA luettavalla signaalilla.
Noitten yökelien ongelma (henkilökohtainen sellainen) oli, että asemavalikoima oli se vanha tuttu ja poisrapsattu. Toki 1310:llä kuului ottawalainen mukavasti oldies -musalla, mutta sekin on aikoinaan työllä ja vaivalla saatu sinne kuuluisaan plakkariin.. (tuli tuosta mieleen etsiä netistä sanan 'plakkari', kun en sitä varmuudella tiennyt vaikka olen usein käyttänyt; no se on 'tasku' pohjanmaan murteella).
Aamukeleillä asemia kyllä piisasi bandin laidasta laitaa, monilla taajuuksila useampikin. Mutta ne mielenkiintoisimmat feidailivat sen verran paljon, että kärsivällisyys ei riittänyt kykkimään riittävän pitkään samalla taajuudella. Kun muuallakin kuului. No arvaahan sen, että tällaisesta 'max 2 minuuttia per taajuus' kuuntelusta ei paljon käsiin jää. Tämmöiselle kärsimättömälle kuuntelijalle laajakaistanauhoitus taitaa olla se ainut apukeino.
Pari irtohavaintoa:
- taajuuden 1470 uskonnollista lähettävä ja portugalia muistuttavaa espanjaa puhuva onkin yllättäen CPN Lima, jolta olen kyllä tottunut odottamaan tiukkaa uutis- ja informaatioformaattia
- Ondas del Mar 1380 lähettää CNN -uutisia espanjaksi; kuuluttaa tässä yhteydessä harhaanjohtavasti 'Ese-ene-ene Radio'

73 de PUL