Re: [DX] jenkkien kesäaika muuttuu!

Lainaus Hannu Romppainen <hannu.romppainen@xxxxxxxxxx>:

> Aikavyöhykkeillä tehdään tunnetusti politiikkaa. Jotkut älypäät ovat
> esittäneet, että EU-Suomen pitäisi siirtyä Keski-Euroopan aikaan GMT+1
> tunti. Oltaisiin sitten muka "eurooppalaisempia" kuin ennen! Olemmehan
> nyt samassa aikavyöhykkeessä Baltian maiden, Valko-Venäjän, Ukrainan,
> Romanian, Bulgarian, Kreikan ja Turkin kanssa, mikä joidenkin mielestä on
> huonoa imagoa länsimaiselle Suomelle. Ei taida yhteinen euroaika onnistua
> Euroopassa.

Konkreettisestihan tämä merkitsisi Suomeen lisää valoa aamuun ja lisää
pimeyttä iltaan. Enpä tuota ainakaan minä kaipaa, henkilökohtaisesti
mieluummin olisin vaikka jatkuvasti Suomen kesäajassa.

> Mielenkiintoista on myös se, että Kiinassa (=Keskuksen valtakunta) on
> vain yksi aikavyöhyke GMT+8 tuntia, vaikka Venäjällä on samoilla
> leveyksillä peräti 5 aikavyöhykettä. Sama aikavyöhyke valtavista
> maantieteellisistä etäisyyksistä huolimatta korostaa valtakunnan
> yhtenäisyyttä. Sitä kai kiinalaiset haluavat omalla ratkaisullaan
> korostaa.

Nämä aika-asiat ovat mielenkiintoisia paitsi globaalisti myös
paikallistasolla. Kesäaikavirityksethän liittyvät energian käyttöön
niinkuin nimitys "daylight savings time" kertoo. Systeemi Kiinassa on
aikamoinen. Euroopassakin voi pohtia eroa esim. sillä, että Unkarin
itäosassa ja Espanjan länsiosassa on sama aika. Aurinkoajassa ero lienee
pitkästi yli kaksi tuntia.

Nyanssina voi mainita Salvador Dalin, jonka talo (nyt kai museo) sijaitsee
aivan Espanjan koilliskulmassa. Hän kuulemma halusi olla joka aamu se
espanjalainen, joka näkee ensimmäisenä auringon!

t. RV
--
Risto Vähäkainu
koordinaattori